Net-annoncering så mægtig som aldrig før

Online-annoncering er ekploderet og er så høj som aldrig før. Store dele af online-annoncerne går til betalte søgeresultater, som er den store trend indenfor onlineannoncer. Alene i USA blev der sidste år brugt 59 milliarder kroner på onlineannoncering.

Betalte søgeresultater udgør mere end en fjerdedel af det skyhøje beløb, der hvert år bruges på online-reklamer. I 2004 drejede det sig om 16 milliarder kroner ud af sammenlagt 59 milliarder, som alene i USA blev brugt på at købe net-reklamer.

De 59 milliarder kroner svarer til en stigning på 32 procent i forhold til året før, viser en amerikansk undersøgelse fra Pricewaterhousecoopers, skriver redherring.com.

Fire industrier

Specielt fire industrier tager sig af en tung del af de betalte søgeresultater, og det er detailsalg, den finansielle service-branche, underholdning og rejsebranchen.

De fire brancher til sammen tegner sig for 13 milliarder ud af de 16 milliarder kroner. Det svarer til mere end 79 procent.

Jupiter Researchs undersøgelse peger desuden på, at reklamer gennem betalte søgeresultater vil nå en værdi af 34 milliarder inden udgangen af 2009. Selskabet forklarer stigningen med den øgede mængde internet-søgninger og stigningen i cost-per-click.

Pris per klik er den målestok søgemaskinerne benytter til at afregne med køberne af reklameformen.

Kontroversiel reklameform

Stigningen står i skærende kontrast til flere undersøgelser, der peger på, at internet-brugere ikke er i stand til at kende forskel på de reelle resultater af deres søgning og på dem, der er betalt for.

Ikke desto mindre stiger andelen af betalte søgeresultater eksplosivt. De brancher, der benytter sig af den type reklamer, forklarer det med, at en stadig større del af deres kunder har bevæget sig online.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere