Net-annoncering så mægtig som aldrig før

Online-annoncering er ekploderet og er så høj som aldrig før. Store dele af online-annoncerne går til betalte søgeresultater, som er den store trend indenfor onlineannoncer. Alene i USA blev der sidste år brugt 59 milliarder kroner på onlineannoncering.

Betalte søgeresultater udgør mere end en fjerdedel af det skyhøje beløb, der hvert år bruges på online-reklamer. I 2004 drejede det sig om 16 milliarder kroner ud af sammenlagt 59 milliarder, som alene i USA blev brugt på at købe net-reklamer.

De 59 milliarder kroner svarer til en stigning på 32 procent i forhold til året før, viser en amerikansk undersøgelse fra Pricewaterhousecoopers, skriver redherring.com.

Fire industrier

Specielt fire industrier tager sig af en tung del af de betalte søgeresultater, og det er detailsalg, den finansielle service-branche, underholdning og rejsebranchen.

De fire brancher til sammen tegner sig for 13 milliarder ud af de 16 milliarder kroner. Det svarer til mere end 79 procent.

Jupiter Researchs undersøgelse peger desuden på, at reklamer gennem betalte søgeresultater vil nå en værdi af 34 milliarder inden udgangen af 2009. Selskabet forklarer stigningen med den øgede mængde internet-søgninger og stigningen i cost-per-click.

Pris per klik er den målestok søgemaskinerne benytter til at afregne med køberne af reklameformen.

Kontroversiel reklameform

Stigningen står i skærende kontrast til flere undersøgelser, der peger på, at internet-brugere ikke er i stand til at kende forskel på de reelle resultater af deres søgning og på dem, der er betalt for.

Ikke desto mindre stiger andelen af betalte søgeresultater eksplosivt. De brancher, der benytter sig af den type reklamer, forklarer det med, at en stadig større del af deres kunder har bevæget sig online.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job