Onsdagens aviser om it

TDC på vej til Letland. Forbrugerråd kalder lov om telebinding uklar. Telia dropper succes-produkt. Novos it-selskab på millardtogt.

TDC på vej til Letland

Danmarks største teleselskab, TDC, står nu på spring til at rykke ind i Letland. Det sker via det TDC-ejede mobilselskabet Bite i Litauen. TDC går efter at blive tredje operatør i Letland, hvor konkurrenterne er Tele2 og TeliaSosonera. ?Vi vil gerne ind i Letland, fordi det typisk er det første sted, vores erhvervskunder i Litauen går hen, når de ekspanderer?, siger Jesper Theill Eriksen fra Bite. (Børsen)

Forbrugerråd kalder lov om telebinding uklar

Forbrugerrådet mener, at et udkast til den lovændring, der skal sikre, at teleselskaber ikke binder deres kunder i flere end seks måneder, kan have den stik modsatte virkning. Forbrugerrådet frygter, at ændringen åbner op for, at flere teleselskaber indirekte binder kunderne i op til 12 måneder. ?Det er uklart om det er et smuthul, der gør, at teleselskaberne stadig vil kunne lave lange lejeaftaler. Hvis det er tilfældet, mener vi ikke, at loven opfylder sit formål, og vi risikerer, at der fortsat vil være uklarheder på telemarkedet?, siger politisk medarbejder i Forbrugerrådet Anders Hjort Jensen. (Morgenavisen Jyllands-Posten)

Telia dropper succes-produkt

Teleselskabet Telia dropper succesproduktet Telia Unlimited, hvor man for en fast pris på 400 kroner om måneden kan tale stort set ubegrænset i mobiltelefonen. Lukningen skyldes, at Radio- og TV-Nævnet har kaldt reklamen for produktet vildledende. Kritikken går på, at man ikke kan kalde et produkt for ubegrænset, når der findes flere begrænsninger. Men den forklaring giver ingen mening, mener teleanalytiker Johan Strand. Han er overbevist om, at Telia har opdaget, at produktet er en dårlig forretning. ?Kunderne køber jo ikke reklamen ? de køber abonnementsvilkår. Så hvis Unlimited virkelig er så god en forretning, som Telia siger, kunne man jo tilbyde det sammen produkt, og kalde det noget andet?, siger han. (Børsen)

Novos it-selskab på millardtogt

Novo Nordisks it-selskab, NNIT, melder sig nu ind i kampen om det millardstore offentlige it-marked, hvor KMD hidtil har haft hjemmebanefordel. NNIT har sidste år næsten fordoblet antallet af kunder uden for Novo-koncernen, og væksten stammer primært fra det offentlige marked. "For to år siden sagde jeg, at vi nok aldrig ville komme til at fokusere på andre nicher end farma- oog biotekindustrien. Vi mærker nu tydeligt, at IBM?s køb af Mærsk Data har fået kunderne til at se sig om efter et danskejet alternativ", siger NNIT?s administrerende direktør Torben Skriver Frandsen. I 2004 steg NNIT?s ordrer til det offentlige med 143 procent, så selskabet i alt solgte it-opgaver til kommuner, stat og amter for 24 millioner kroner. (Børsen)

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil