Urmagere trues af mobiltelefoner

De unge foretrækker deres mobiltelefon frem for et armbåndsur, når de vil vide, hvad klokken er. Det mener urfabrikanterne er den væsentligste årsag til, at de sælger færre ure rettet til de yngre forbrugere.

Lommeuret har fået en renæssance i det 21. århundrede, men det er ikke urfabrikanterne, der scorer gevinsten. Det er derimod producenterne af mobiltelefoner.

Verdens urproducenter skyder skylden for deres dalende salg på mobiltelefonerne, i det selv de billigste telefoner kan fortælle deres ejer, hvad klokken er.

- I dag har de unge ikke et ur. Hvis de vil vide, hvad klokken er, ser de på deres mobiltelefon, som de altid har på sig, siger repræsentant Patrick Besnard fra den franske urindustri til nyhedsbureauet AFP.

Ur med telefon afvises
Urfabrikanter som schweiziske Swatch fremviste i 2000 en prototype på et armbåndsur med indbygget mobiltelefon.

Det projekt blev hurtigt lagt i graven på grund af de tekniske vanskeligheder med at skrumpe elektronikken tilstrækkeligt.

Det er især de billige ure til unge mennesker, der er ramt af mobilbølgen. Antallet af solgte billig-ure fra Swatch faldt i årets to første måneder med 25 procent, oplyser selskabet til AFP.

I det hele taget er de unge forbrugere ikke interesserede i at spendere store summer på schweiziske ure.

Den tendens mærkes også generelt i juvelerbranchen, hvor Hongkong og andre lande i Asien sidder på de hurtigst voksende markedsandele.

- I dag foretrækker de unge at få højteknologiske gaver, som eksempelvis et fladskærmsfjernsyn snarere end juveler til deres bryllupsdag, siger Patrick Besnard til AFP.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S