Bank outsourcede pinkode-tyveri til Indien

Fire kunder hos amerikanske Citibank har fået afluret deres pinkoder fra den anden side af kloden. Medarbejdere hos det indiske firma, som banken har outsourcet en del af sin kundeservice til, stjal informationerne og overførte 1,7 millioner kroner til deres egne konti.

Når man vælger at flytte sin kundeservice ud af landet, må man også erkende, at der findes svage sjæle over hele kloden.

Tre tidligere ansatte hos en indisk callcenter-virksomhed er blevet snuppet med fingrene lidt for langt nede i kontoerne hos kunder i amerikanske Citibank, der har outsourcet sit callcenter til Indien.

Ifølge indisk politi har de tre forsøgt at stjæle mere end 1,7 millioner kroner fra fire Citibank-kunder.

Mens de tre personer arbejdede for callcenter-virksomheden Mphasis, indsamlede de kundeoplysninger fra de kunder, som de kom i kontakt med.

Fik fat i pinkoder

De fik blandt andet fat i kundernes pinkoder, enten ved at lokke dem ud af kunderne under falske forudsætninger, eller som en del af deres arbejde.

Efter at have sagt deres job op i januar tog de tre medarbejdere den stjålne information med sig og overførte store pengebeløb til konti, de oprettede til formålet.

Tyvene blev pågrebet, da en af de implicerede henvendte sig i en lokal bank for at spørge til en af bankkontoerne.

Outsourcing af kundeservice og andre forretningsopgaver til lande som Indien har vakt kritik i vestlige lande, fordi blandt andet fagforeninger frygter, at det vil koste jobs i hjemlandet.

Et andet spørgsmål har netop været sikkerheden omkring at overlade fortrolige oplysninger til udenlandske firmaer.

Den indiske brancheorganisation for it- og servicevirksomheder, Nasscom, understreger, at der ikke er større fare for tyveri af data eller misbrug af medarbejderviden i Indien i forhold til andre lande.

Organisationen fastholder, at indiske servicevirksomheder har de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger på plads. Det er dog endnu uvist, hvordan det lykkedes de tre callcenter-medarbejdere at smugle data ud fra virksomheden.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Management Consultant

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car