Offentlige Danmark skuffer på nettet

Danskerne er ikke så flinke til at benytte sig af mulighederne for offentlig selvbetjening på internettet, som myndighederne gerne så. Kun fire ud af 10 danskere har mindst én gang brugt internettet i kontakten til de offentlige myndigheder, viser undersøgelse.

Danskerne er forbeholdne over for at benytte de offentlige tilbud om selvbetjening på nettet, viser en landsdækkende undersøgelse, som Megafon har foretaget.

Seks ud af 10 danskere foretrækker at gå de traditionelle veje og ringe, skrive et brev eller selv møde op, når de skal have deres anliggender ordnet med det offentlige.

Halvdelen af dem, knap tre ud af 10 danskere, må siges at være lovligt undskyldt. De benytter nemlig slet ikke internettet, hverken derhjemme eller på job.

Et tilsvarende antal er brugere af internettet, men har aldrig benyttet sig af nettet til at kommunikere med offentlige myndigheder.

Flere barrierer

Megafon har videre spurgt ind til, hvorfor de syv ud af 10 danskere, der bruger nettet, ikke bruger det mere til offentlig selvbetjening, end de rent faktisk gør.

Den største barriere er ifølge undersøgelsen, at danskerne føler, at de ikke får den samme vejledning på nettet, som man gør ved personlig kontakt. Det svarer 43 procent.

Cirka 20 procent peger på et flere udsagn om, at det kan være svært at finde den rigtige hjemmeside, sikkerheden er ikke god nok, de er usikre, føler sig ikke teknisk stærke nok eller det er for besværligt.

Kun 11 procent peger på, at der ikke er nok muligheder for at sende oplysninger direkte via internettet.

Leverandør peger på portal

Megafon-undersøgelsen er foretaget på initiativ af Hewlett-Packard i Danmark, og en del af løsningen på danskernes manglende hang til offentlig selvbetjening kunne ifølge Hewlett-Packard være en fælles offentlig-privat portal.

Hewlett-Packard har i siden 2001 sammen med en partner stået for en lignende portal i Hongkong.

Dermed har Hewlett-Packard stillet sig i køen af forlsagsstillere til, hvordan der kan etableres en indgang til det offentlige Danmark på nettet for borgerne.

Kommunernes Landsforening har i februar foreslået, at der etableres en samlet portal via en udbygning af den allerede eksisterende Netborger.dk.

Regeringen arbejder i øjeblikket på at undersøge blandt andet en samlet borgerportal, som en mulighed for at skabe bedre vilkår for borgernes selvbetjening på nettet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S