Færre formularer og underskrifter og flere digitale signaturer og online-rapporteringer. Sådan har virkeligheden de seneste år ændret sig i en række danske ministerier, viser en statusrapport fra Den Digitale Taskforce.
Siden 2002 er 359 juridiske hindringer for digital kommunikation blevet ændret, og det er 86 procent af de planlagte ændringer i regeringens bebudede modernisering af lovgivningen.
- Typisk handler det om, at eksempelvis formularer, der tidligere skulle indsendes på papir med ændringerne nu i stedet kan indsendes digitalt, siger Helen Top Bay, der for Finansministeriet har deltaget i Den Digitale Taskforces modernisering af lovgivningen.
Hun fremhæver, at mange af lovændringerne endvidere handler om forhold, der tidligere krævede en fysik underskrift, men nu kan klares med eksempelvis et digitalt signatur.
Flere ændringer i 2005
De 359 ændringer er en konsekvens af den modernisering af lovgivningen, som regeringen satte i gang i 2002 for at fjerne hindringer for digital kommunikation. Per 1. marts var 86 procent af de planlagte ændringer gennemført.
Ministerierne har efterfølgende udarbejdet tidsplaner for, hvornår den resterende del af de planlagte ændringer gennemføres. Ifølge tidsplanerne vil godt 65 procent af de resterende ændringer blive gennemført i løbet af 2005.
Moderniseringen af lovgivningen har ifølge Den Digitale Taskforce givet mulighed for, at den offentlige forvaltning nu i højere grad kan anvende digital kommunikation og høste de fordele i forvaltningen, som det medfører.
Samtidig fremhæves det, at der sideløbende med moderniseringen af lovgivningen er sat en række andre initiativer i gang, der understøtter digital forvaltning. Blandt andet fremhæves FESD-projktet (Fællesoffentlig Elektronisk Sags- og Dokumenthåndtering) og udbredelsen af digital signatur.