FDIH: Stil krav til udbydere af webhoteller

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Webhoteller:</b> Virksomheder og private skal stille større krav, når de vælger webhotel, lyder opfordringen fra Foreningen for Dansk Internethandel. Man får, hvad man betaler for. Og derfor er det ikke altid en god ide at gå efter de billigste webhoteller, mener FDIH.

Fra den ene dag til den anden forsvandt Jørgen Floes tre hjemmesider, der var parkeret på et webhotel hos On2web.dk.

Siden har det været umuligt at komme i kontakt med selskabet bag, og det er desværre langt fra en enestående historie.

- Mange privatpersoner og mindre virksomheder har forsvindende lidt kendskab til deres udbyder af webhotel. Først når der opstår problemer, bliver det klart, at det er umuligt at komme i kontakt med udbyderen, eller at selskabet måske ikke længere eksisterer, siger direktør Morten Kamper, Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Flere krav til udbyderen

Morten Kamper opfordrer til, at virksomheder og privatpersoner bliver bedre til at stille klare krav til eksempelvis båndbredde og driftsikkerhed, når der vælges webhotel.

- I første omgang skal man gøre op med sig selv, hvad ens eget behov er, og så skal man i øvrigt stille samme krav til sin udbyder af webhotel, som man vil stille til alle andre leverandører. Helt grundlæggende bør man vide, hvem det er, man handler med, siger Morten Kamper.

Pris og stabilitet

Ifølge Morten Kamper er det sjældent en god idé udelukkende at gå efter de billigste web-hoteller, når hjemmesiderne skal placeres.

- På hosting-markedet får man typisk, hvad man betaler for. De dyreste er ikke nødvendigvis de bedste, men der er ofte en sammenhæng mellem pris, stabilitet og service, siger Morten Kamper.

Den tidligere On2web.dk-kunde Jørgen Flores er også nået frem til, at han vil være mere grundig med valg af webhotel, når de tre forsvundne hjemmesider skal på nettet igen.

Jørgen Floes er blandt andet begyndt at ringe til de potentielle udbydere af webhoteller med en række spørgsmål til, hvad deres tilbud omfatter, og hvilke rettigheder han har som kunde.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil