Fra den ene dag til den anden forsvandt Jørgen Floes tre hjemmesider, der var parkeret på et webhotel hos On2web.dk.
Siden har det været umuligt at komme i kontakt med selskabet bag, og det er desværre langt fra en enestående historie.
- Mange privatpersoner og mindre virksomheder har forsvindende lidt kendskab til deres udbyder af webhotel. Først når der opstår problemer, bliver det klart, at det er umuligt at komme i kontakt med udbyderen, eller at selskabet måske ikke længere eksisterer, siger direktør Morten Kamper, Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Flere krav til udbyderen
Morten Kamper opfordrer til, at virksomheder og privatpersoner bliver bedre til at stille klare krav til eksempelvis båndbredde og driftsikkerhed, når der vælges webhotel.
- I første omgang skal man gøre op med sig selv, hvad ens eget behov er, og så skal man i øvrigt stille samme krav til sin udbyder af webhotel, som man vil stille til alle andre leverandører. Helt grundlæggende bør man vide, hvem det er, man handler med, siger Morten Kamper.
Pris og stabilitet
Ifølge Morten Kamper er det sjældent en god idé udelukkende at gå efter de billigste web-hoteller, når hjemmesiderne skal placeres.
- På hosting-markedet får man typisk, hvad man betaler for. De dyreste er ikke nødvendigvis de bedste, men der er ofte en sammenhæng mellem pris, stabilitet og service, siger Morten Kamper.
Den tidligere On2web.dk-kunde Jørgen Flores er også nået frem til, at han vil være mere grundig med valg af webhotel, når de tre forsvundne hjemmesider skal på nettet igen.
Jørgen Floes er blandt andet begyndt at ringe til de potentielle udbydere af webhoteller med en række spørgsmål til, hvad deres tilbud omfatter, og hvilke rettigheder han har som kunde.