Mindre virksomheders efterspørger mere rådgivning om investeringer i hardware, end de ofte får hos de største leverandører.
Det er erfaringen hos den mindre hardware-leverandør Motus, der sidste år øgede omsætningen med 80 procent i forhold til året før.
- De store i markedet magter ikke altid at gabe over alle deres opgaver og har ikke et stort fokus på de mindre og mellemstore virksomheder. Det giver et hul i markedet til leverandører som Motus, der har tid og interesse i at lære disse kunder at kende, siger bestyrelsesmedlem i Motus, Martin Tillisch.
Behov for rådgivning
Fremgangen for Motus resulterede sidste år i et overskud på cirka en million kroner ud af en omsætning på cirka 35 millioner kroner.
- Der er en opfattelse af, at hardware-markedet er så homogent, at salget kan automatiseres fra producent til kunde. Men ikke alle mindre og mellemstore virksomheder er gearet til at skulle betjene sig selv ved indkøb af hardware, og det skaber et behov for individuel rådgivning, siger Martin Tillisch.
Fortsat fremgang
Motos forretning bygger primært på to områder, der begge har bidraget positivt til fremgangen i 2004, fortæller virksomhedens administrerende direktør Ulrik Helio.
Motus A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 35 | 19 |
Resultat af drift | 1,6 | 0,2 |
Resultat før skat | 1,6 | 0,2 |
Resultat | 1,1 | 0,1 |
Egenkapital | 1,7 | 0,6 |
Personaleudgifter | 2,2 | 1,8 |
Den positive udvikling fra 2004 er fortsat i første kvartal af 2005. Ifølge direktøren forventes det i 2005 at nå en omsætning på 50 millioner kroner og et overskud på to millioner kroner.
Den hidtidige fremgang er skabt uden at øge medarbejderstaben på fem, og ifølge Ulrik Helio er der ikke umiddelbart planlagt nye ansættelser.