Regninger og rykkere for betaling af et webhotel blev ved med at dumpe ind af brevsprækken hos Morten Nielsen, selv om aftalen med firmaet Adactive for længst var ophævet.
- Jeg havde opsagt aftalen og havde flere gange rykket for en bekræftelse på min opsigelse. Til sidst gav jeg op og gik ud fra, at opsigelsen var i orden, men så begyndte der efter nogle måneder at komme nye regninger, siger Morten Nielsen.
Han er i dag tidligere kunde hos webhotellet Adactive og har den oplysning sort på hvidt efter mere end seks måneders kamp mod regninger, rykkere og varslede inkasso-sager.
Ingen kontakt til firmaet
Morten Nielsen løb ind i problemer hos Adactive, da han ønskede at flytte sin hjemmeside til et andet webhotel.
Det viste sig at være stort set umuligt at opsige aftalen med Adactive, der hverken svarede telefonopkald, mails eller breve om sagen.
- Jeg begyndte at undersøge firmaet og fandt på internettet hurtigt andre kunder, der havde nøjagtig samme problem med Adactive, siger Morten Nielsen.
Han oprettede en stadig aktiv internet-gruppe for kunder hos Adactive, der ønsker at blive tidligere kunder. Samme gik de til kamp mod firmaet for at undgå at betale de uberettigede regninger.
Betaler for tomt webhotel
De fleste af de nuværende 10 medlemmer i Morten Nielsens internet-gruppe er i dag tidligere kunder hos Adactive, men enkelte er trods problemerne stadig kunder hos Adactive.
Kunden Susanne Strange har eksempelvis sammen med sin mand Jan Eriksen betalt Adactive forud for et nu tomt webhotel. Deres to hjemmesider er flyttet til et andet webhotel, og selv betragter de deres aftale med Adactive som opsagt.
- Vi har dog ikke fået bekræftet, at vi rent faktisk er ude nu, men det kommer ikke bag på os. Vi har heller aldrig kunne få en specificeret regning, så vi kan se, hvad vi reelt betaler for, siger Jan Eriksen.
Han er derfor blandt andet i tvivl om, hvor langt frem i tiden, der er betalt for deres domænenavne, der er oprettet via Adactive.
Ny ejer lover forbedringer
Problemerne med Adactive er opstået under den nu tidligere indehaver Michael Lykke Jeppesen. Første april blev Adactive overtaget af virksomheden Devino ApS, der tidligere hed Wing-IT.
Her lover den nye indehaver at ændre radikalt på de forretningsmetoder, der har været brugt i Adactive.
- Vi har overtaget et ret håbløst kundekartotek fra Adactive, og det er vi ved at gennemgå kunde for kunde. Alle kunder, der allerede har flyttet deres sider fra webhotellet betragter vi som opsagte, og de vil ikke modtage nye regninger, siger indehaver Lars Lykke Andersen, Devino ApS.
Han oplyser, at alle øvrige kunder vil blive troet på deres ord, hvis de efter modtagelsen af en ny regning oplyser, at de allerede har opsagt deres aftale.
Den nye indehaver ønsker ikke at oplyse, hvor meget Devino ApS har betalt for at overtage Adactives webhotel.
- Men jeg har i hvert fald betalt for meget i forhold til det reelle antal stabile kunder, siger Lars Lykke Andersen, der understreger, at han trods mellemnavnet ikke er familie med den tidligere indehaver Michael Lykke Jeppesen.