Guldager om el-bils bøvl: Lade-labyrinten har mange mysterier og faldgruber

Det er stadigvæk alt for let at fare vild i den aktuelle ladejungle.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Overgangsfaser er svære at være midt i - uanset hvilken slags overgang og fase i livet, der er tale om. Men elbilsfasen, som vi oplever i øjeblikket er måske én af de mere frustrerende.

Ikke nødvendigvis så meget på grund af selve udviklingen, bilerne, mulighederne eller faldgruberne. Mere på grund af det i mellem.

Lad mig lige i første omgang slå fast, at jeg er et kæmpe elbilbatteri-hoved (ref. ’Petrol Heads’ om bilentusiaster). Jeg driver min egen Youtube-kanal kaldet Elektrisk, der netop kaster sig over elbiler og alt det omkring. Jeg har lavet podcast og foredrag om emnet. Men alligevel er jeg ikke helt med på vognen – pun intended.

Elbilerne vælter ud på markedet i øjeblikket med både små og store batterier, hurtigere opladninger, mellem-opladninger, billige og dyre. Der er nok at vælge i mellem. Det samme gør infrastrukturen, hvor vi i udgangen af 2021 havde 243 hurtigladere i landet. Det blev tredoblet til 784 hurtigladere i 2022, og den udvikling fortsætter. Alt sammen glædeligt nyt.

Det er dog også dén udvikling, der giver problemets kerne.

For med så mange nye ladere og så mange forskellige aktører, der popper op som svampe på en regnvåd mark, er det umuligt at følge med i som almindelig elbilist.

Lad mig give et eksempel på det kæmpe rod og ugennemskuelige jungle af forbrugeroplysninger, som vi arbejder med i øjeblikket. Jeg havde et møde i Hellerup, nord for København. Min elbil havde brug for strøm, så jeg tænkte at den klarer jeg på vejen. Et klassisk eksempel hvis man enten ikke selv har lader derhjemme eller på et eller andet tidspunkt er på farten med sin elbil. Du skal lade op – uundgåeligt.

Problemet opstod i første omgang, da den lynlader jeg parkerede ved på Østerbro ikke ville fungere. I min egen tid som elbilist (on/off 4 år), har jeg løbende oplevet diverse problemer med opladere på tværs af operatører, ladetyper og biler. Men kan også forstå, at flere aldrig oplever problemer på farten. Godt for dem.

Faktum er blot, at jeg mere end en håndfuld gange gennem årene, har måtte køre videre med uforrettet sag uden ekstra juice til bilen fordi den enten a) ikke registrerede chip eller kreditkort, b) havde systemnedbrud eller c) af uvisse årsager bare ikke begyndte at lade.

I dette tilfælde ville jeg skyde efter Problem A. Men jeg måtte videre ud i verden for at finde den nødvendige strøm. Kiggede på min app efter mulige ladepunkter. I dette tilfælde appen Plugsurfing.

Jeg fandt også et oplagt sted fra ladeoperatør Firkant, men da jeg kom derhen, stod der ladere op fra en anden ladeoperatør - Ladeoperatør Trekant. Lidt tvivlende om jeg nu kunne lade gennem en anden operatør, måtte jeg tage chancen. Den berømte rækkevidde/ladeangst begyndte at anes, når jeg kiggede på batteriets procenter.

Jeg satte kreditkortet til scanneren, men igen opstod der problemer, og jeg måtte give det oplyste telefonnummer et kald. Her fik jeg at vide, at for at lade på Ladeoperatør Trekants ladere, som nu altså var blevet omdannet til Ladeoperatør Firkant, måtte jeg hente Ladeoperatør Cirkels nye app.

Hvorfor denne kringlende og vaklende gang gennem lade-labyrinten gav de mig ikke nogen konkret forklaring på. Og selve ladestationen oplyste heller ikke noget om omvejene.

Det er jo utroligt i sig selv, at det kan være fremgangsmåden. Undskyldningen er selvfølgelig, at der bliver brolagt mens vi kører. Udviklingen går stærkt og elbilerne kommer susene og tingene bliver hele tiden bedre.

Men det ærgerlige ved sådanne episoder er, at mens jeg har et decideret forbrugerjournalistisk fokus på elbiler, så er de fleste andre blot almindelige forbrugere. Jeg bruger tid på at prøve det af og kan kalde det arbejde. Men almindelige bilister skal bruge det for at komme fra A til B. De skal ikke bruge tid og energi på at få det til at fungere ej heller til at kunne forstå hele udviklingen. Det er blot hverdag.

Jeg kan udmærket forstå, at episoder som den, der i øvrigt ikke er enestående blandt elbilister, gør, at man som fossilbilist venter endnu en omgang med at erhverve sig fremtidens køretøj.

Og de har nok af ammunition til at holde udviklingen på afstand. Her giver ladeoperatørerne dem bare endnu mere til at stopfodre kanonen med, som de kan skyde afsted i debatten. Bilerne er for dyre, de har for kort rækkevidde, der mangler ladere, det er en jungle af ladeapps og så videre og så videre. Og overordnet hvor er gennemskueligheden henne?

Her skal jeg så slet ikke begynde på den vejsidebombe, der venter dem, hvis de overvejer at skulle anskaffe sig hjemmelader. Jeg har selv endnu ikke turde kaste mig helt over det aspekt af livet, der hedder uoverlagt kaos, men jeg har fået fortalt, at valget af hjemmelader kan kræve et mentalt og overnaturligt overblik, at give sig i kast med.

Den tid den sorg. Dog venter udviklingen ikke på nogen. Den fortsætter ufortrødent. Elbilerne vælter ud på markedet. De bliver bedre og bedre, mere og mere brugervenlige og infrastrukturen skal nok også komme op på samme niveau. Men du bliver bare nødt til hakke dig igennem junglen af uoverskuelighed lidt endnu. God tur.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S