Danske mobilspil satser dyrt på 3D

To danske spilfirmaer forsøger at komme fremtiden i møde ved at lancere mobilspil med 3D-grafik, selvom de er langt dyrere at udvikle og kun virker til få mobiltelefoner. Håbet er, at spil som Olsen Banden i 3D alligevel vil få mobilbrugerne til at investere.

Spil til mobiltelefoner er et marked i voldsom vækst, og en række danske firmaer kæmper for at tage deres del af væksten.

Nu forsøger to danske firmaer at høste erfaringer og skabe et hul til konkurrenterne ved at lancere spil med 3D-grafik til mobiltelefonen, selvom 3D-spillene er dyre at udvikle og kun virker til få telefoner.

Det ene af spillene kommer fra nordjyske Progressive Media, der ved årsskiftet blev et fuldt kommercielt produkt, efter stifterne et par år havde skabt mobilspil som et deltidsprojekt.

- 3D-titler giver mere frihed til design og stærkere grafiske ressourcer. Vi gør det for at få noget erfaring i et marked, som kommer til at dominere mere og mere samtidig med, at avancerede telefoner bliver mere udbredt, siger direktør Thomas Nielsen.

Flere hestekræfter

En af udfordringerne for 3D-spillene er, at de kræver flere hestekræfter, hvilket begrænser antallet af mobiltelefoner, hvor de fungerer.

De er samtidigt dyrere at udvikle, og ifølge Thomas Nielsen koster det nemt over en halv million kroner at udvikle et 3D-mobilspil. Selskabets første 3D-spil hedder Fatal Arena og er i spilgenren beat'em'up.

- Vi har gjort meget for at holde budgettet lavt på det her spil, men udviklingsomkostningerne vokser voldsomt på samme måde som på de traditionelle spilkonsoller, siger han.

Omkostningerne til at udvikle mobilspil fik allerede for flere år siden den danske spilproducent og -distributør Sandager Small Games til at søge til Ukraine, hvor der i dag er 10 ansatte.

Firmaet har i porteføljen allerede to 3D-spil, som begge sælger godt.

Bygger egen 3D-motor

Hertil kommer, at folkene i Ukraine har udviklet en 3D-motor, som fremover skal bruges til at skabe Sandagers egne 3D-mobilspil. Det første spil bliver "Olsen Banden i Jylland", som lanceres i næste uge.

Administrerende direktør Michael Buch mener, at markedet lige nu er begrænset, men han ser store vækstmuligheder.

- Fremover vil alle telefoner, der kommer ude, mere eller mindre have 3D-generator, og der sker en udvikling, hvor spillene bliver mere og mere avancerede, og efterspørgslen er også efter større og tungere spil, siger han.

Han lægger dog vægt på, at 3D kun skal bruges, hvor det passer til det enkelte mobilspil. Mange spil vil således være bedre egnet til traditionel 2D.

Søger kapital

På trods af den hårde konkurrence fik Sandager Small Games i 2004 et overskud på en kvart million kroner, og ifølge Michael Buch er væksten på 10 til 15 procent fra måned til måned.

Hvor en stor del af forretningen hos Sandager Small Games består i at distribuere andre spil, nøjes man hos nordjyske Progressive Media med at udvikle spil.

Selskabet har indtil videre produceret fem traditionelle spil, som hver er solgt i mere end 50.000 eksemplarer. Det nye 3D-spil er ikke udviklet fra bunden, men baseret på teknologi fra svenske Synergenix.

De fire fastansatte ejer selskabet, men direktør Thomas Nielsen undersøger for tiden muligheden for at tiltrække ekstra kapital, så væksten kan ske hurtigere.

Relevante link

3D-mobilspillet Fatal Arena fra Progressive Media




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Systemejer med teknisk flair

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Systemejer til nyudviklede systemer

LB Forsikring

IT Risk Manager

Businessmann A/S

DevOps Consultant
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere