Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Tesla står foran afgørende retssag om selvkørende funktioner: Har selskabet ansvaret for dødsulykker?

Har Tesla ansvaret for ulykker, der sker, når selskabets selvkørende software er anslået til. Det skal der tages stilling til i to retssager.

Elon Musk og Tesla står foran to afgørende retssager, hvor selskabet skal forsvarer sig mod beskyldninger om, at selskabet er ansvarlig for dødsulykker, hvor Teslaer forulykkede mens selskabets selvkørende software blev anvendt.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Vinder Tesla retssagerne kan det ifølge nyhedsbureauet være med til at øge tilliden til Teslas softwaren og føre til et større salget af softwaren, der koster op mod 15.000 dollar per bil.

Elon Musk har tidligere sagt, at selvkørende egenskaber bliver helt afgørende for Teslas økonomi i fremtiden.

To dødsulykker

Ifølge Reuters står Tesla over for to retssager i de kommende måneder, der udspiller sig i henholdsvis San Francisco og Florida.

Den første sag skal for retten i San Francisco i midten a september, hvor en mand ved navn Micah Lee blev dræbt og to passagernes blev alvorligt skadet i en trafikulykke.

Ulykken fand sted i Los Angeles, hvor Micah Lees Model 3 pludselig tog et sving væk fra vejen og kørte direkte ind i en palme med 105 kilometer i timet, hvorefter bilen brød i brand.

Den anden sag, der går i gang oktober i Florida, drejer sig om en trafikulykke i Miami i 2019, hvor en mand ved navn Stephen Banner blev dræbt, da hans Model 3 kørte ind under traileren på en lastbil, der holdt parkeret i vejsiden.

Ifølge søgsmålet, der er indgiver af Banners kone, gjorde Teslas software intet for at undgå ulykken.

Tesla: Bilisten har ansvaret
Tesla hævder dog ifølge Reuters, at det i begge tilfælde er det bilisten, som har ansvaret og selskabet understreger, at Autpilot fungerer sikkert, når systemet overvåges af mennesker.

I retsdokumenterne oplyser Tesla, at føren af bilen skal holde øje med vejen og have sin hænder på rattet.

I april vandt Tesla en retssag i Los Angeles, hvor selskabet ligeledes fremførte, at selvom teknologien i Teslaerne markedsføres under navn som Autopilot og Full Self-Driving, så kræver det forsat, at den overvåges af et menneske.