Særligt mærke fra Adobe skal afsløre om illustrationer er fake og skabt af AI - Microsoft vil indbygge mærket i Bing

En række store teknologi-selskaber vil tagge billeder og illustrationer med særligt symbol, som skal afsløre, hvordan billedet er skabt.

Artikel top billede

(Foto: Adobe / PR)

Adobe, Microsoft, Nikon, Leica og en række andre store teknologi-selskaber vil fremover have, at vi tagger billeder og illustrationer med et særligt mærke, som straks skal vise, hvor et billede kommer fra.

Det nye symbol består af en cirkel med bogstaverne ‘cr’ i. Det står for ‘Content Credentials.'

‘Cr’-symbolet kan embeddes i metadata under al indhold, som er skabt i Adobes software.

Holder man som bruger sin curser over ‘cr’-symbolet, vil man kunne se oplysninger om, hvordan det pågældende billede er skabt.

Adobe har sørget for, at symbolet ikke kan photoshoppes ud af billeder. Selskabet peger på, at der dagligt produceres tusindvis af billeder og videoer.

Content Credentials skal her være en ‘transparent måde for forbrugere til at skelne mellem hvad der er originalt, og hvad der er kopieret, replikeret og endda forfalsket,” lyder det fra selskabet.

Ifølge Adobe har Microsoft, Truepic, Publicis Groupe samt de store kamera-producenter Nikon og Leica taget ‘cr’-symbolet til sig.

Det samme har organisationen Coalition for Content Provenance and Authenticity - også kaldet C2PA.

‘Cr’-indholdet kommer nu til at optræde i Microsofts Ai-drevne billedmaskine Bing Image Creator og i preview-funktionerne i Leicas og Nikons kameraer.

Microsoft vil også indbygge ‘cr’-tagget i Microsoft Designer.

“Indholds-skabere kan vælge at tilføje Content Credentials til deres indhold, hvilket eksempelvis kan omfatte oplysninger om, hvorvidt der er anvendt AI eller ej,” lyder det fra C2PA.

Adobe kalder ‘cr’-symbolet for et ‘gennemsigtigheds-ikon’ [‘icon of transparency,’ red] og peger på, at ‘cr’-symbolet skal være med til at ‘genskabe tillid’ og blive det ‘ultimative signal for gennemsigtighed i digitalt indhold.’

Du kan læse mere om Content Credentials hos Adobe her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension