Borgere fravælger online-selvbetjening

Internet udnyttes for lidt i kontakten mellem borgerne og det offentlige, viser en rapport udarbejdet af en række danske myndigheder med Videnskabsministeriet i spidsen.

De offentlige myndigheder udbyder en stor mængde information og ydelser på internettet, men kun en mindre del af befolkningen benytter sig af tilbuddene.

Det viser en rapport om digital kommunikation mellem det offentlige Danmark og borgerne.

Rapporten er udarbejdet af Videnskabsministeriet og en række andre myndigheder og viser, at danskerne generelt er positive over for at bruge internettet, når de skal i kontakt med det offentlige.

Hver tredje borger, der har haft kontakt med offentlige myndigheder i den seneste måned, har eksempelvis brugt internettet til formålet.

Langt de fleste borgere vælger dog fortsat telefonen, papir og kuvert eller det personlige fremmøde. Knap halvdelen af de adspurgte foretrækker telefonen, mens kun 30 procent vælger nettet.

Øget kendskab nødvendigt

Ifølge rapporten fravælger mange nettet af gammel vane eller manglende kendskab til mulighederne.

Også manglende overblik over, hvor man skal henvende sig på nettet, begrænser borgernes brug af den digitale kanal. 22 procent af de adspurgte kender således ikke til det offentliges hjemmesider, og 21 procent synes, det er svært at gennemskue, hvor de skal henvende sig.

Rapporten konkluderer, at der er behov for at øge både kendskabet til mulighederne og gennemskueligheden, for at få flere til at bruge nettet.

Det fremgår, at det offentlige Danmark har et varieret udbud af digital selvbetjening, men at der fortsat er relativt få løsninger, som er fuldt ud digitaliserede.

Nervøsitet om sikkerhed

Det er en af årsagerne til, at internettet i stor udstrækning benyttes til informationssøgning, men i langt mindre grad til digital selvbetjening.

Manglende it-kompetencer udgør ifølge rapporten en barriere for de usikre brugere og betyder, at telefonen ofte anvendes i stedet.

Nervøsitet om it-sikkerhed er en barriere for både usikre og habile brugere.

Den del af befolkningen, der allerede benytter sig af online-mulighederne er imidlertid godt tilfreds. Cirka 90 procent af dem, der har haft kontakt med det offentlige over nettet, mener ifølge rapporten, at kvaliteten er god eller tilfredsstillende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere