Borgere fravælger online-selvbetjening

Internet udnyttes for lidt i kontakten mellem borgerne og det offentlige, viser en rapport udarbejdet af en række danske myndigheder med Videnskabsministeriet i spidsen.

De offentlige myndigheder udbyder en stor mængde information og ydelser på internettet, men kun en mindre del af befolkningen benytter sig af tilbuddene.

Det viser en rapport om digital kommunikation mellem det offentlige Danmark og borgerne.

Rapporten er udarbejdet af Videnskabsministeriet og en række andre myndigheder og viser, at danskerne generelt er positive over for at bruge internettet, når de skal i kontakt med det offentlige.

Hver tredje borger, der har haft kontakt med offentlige myndigheder i den seneste måned, har eksempelvis brugt internettet til formålet.

Langt de fleste borgere vælger dog fortsat telefonen, papir og kuvert eller det personlige fremmøde. Knap halvdelen af de adspurgte foretrækker telefonen, mens kun 30 procent vælger nettet.

Øget kendskab nødvendigt

Ifølge rapporten fravælger mange nettet af gammel vane eller manglende kendskab til mulighederne.

Også manglende overblik over, hvor man skal henvende sig på nettet, begrænser borgernes brug af den digitale kanal. 22 procent af de adspurgte kender således ikke til det offentliges hjemmesider, og 21 procent synes, det er svært at gennemskue, hvor de skal henvende sig.

Rapporten konkluderer, at der er behov for at øge både kendskabet til mulighederne og gennemskueligheden, for at få flere til at bruge nettet.

Det fremgår, at det offentlige Danmark har et varieret udbud af digital selvbetjening, men at der fortsat er relativt få løsninger, som er fuldt ud digitaliserede.

Nervøsitet om sikkerhed

Det er en af årsagerne til, at internettet i stor udstrækning benyttes til informationssøgning, men i langt mindre grad til digital selvbetjening.

Manglende it-kompetencer udgør ifølge rapporten en barriere for de usikre brugere og betyder, at telefonen ofte anvendes i stedet.

Nervøsitet om it-sikkerhed er en barriere for både usikre og habile brugere.

Den del af befolkningen, der allerede benytter sig af online-mulighederne er imidlertid godt tilfreds. Cirka 90 procent af dem, der har haft kontakt med det offentlige over nettet, mener ifølge rapporten, at kvaliteten er god eller tilfredsstillende.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job