Dansk pige-spiludvikler opgiver Playstation

Omkostninger til at udvikle spil til både pc, web og mobiltelefoner var sidste år med til at give et underskud på 7,7 millioner kroner til it-firmaet Pinkfloor. Det Egmont-ejede selskab har samtidig droppet at udgive et Playstation-spil og satser i stedet på pc-platformen.

De selvudnævnte poptøser i it-firmaet Pinkfloor havde fuld gang i udviklingen i 2004, hvor det blev til et underskud på 7,7 millioner kroner.

Det har givet en negativ egenkapital, som nu skal genoprettes, når de mange produkter til målgruppen "unge piger" snart begynder at ramme gaden.

Derfor ser administrerende direktør Camilla Lyngbo Hjort også mildt på de røde tal i firmaet, hvor mediekoncernen Egmont siden begyndelsen af 2004 har ejet aktiemajoriteten.

- Vi har haft udvikling på 10 forskellige medieplatforme samtidig. Underskuddet tager vi stille og roligt. Det er faktisk efter planen. Det koster at gå så ambitiøst ud på flere medieplatforme i flere lande samtidig, siger hun.

Dropper Playstation

Det mest ambitiøse projekt var et spil til målgruppen til spilkonsollen Playstation 2, hvor det let kan koste et større tocifret millionbeløb at skabe et konkurrencedygtigt produkt.

Pinkfloor A/SÅrsregnskab
Millioner kroner20042003
Omsætning0,80,6
Resultat af primær drift (EBIT)-7,2-1,0
Resultat før skat -7,7-1,1
Resultat-7,7-1,1
Egenkapital-6,90,8
Antal ansatte42
Pinkfloor har dog fravalgt Playstation 2 og har i stedet udviklet en prototype på et spil til pc-platformen for selskabets Powerbabe-koncept.

- Vi har udarbejdet en undersøgelse på vores hjemmeside, og pigerne vil hellere have et pc-spil. Det er mere oplagt til målgruppen, fortæller Camilla Lyngbo Hjort.

Hun overvejer samtidig at gå uden om de etablerede spilforlag og i stedet distribuere spillet via nettet, hvor Pinkfloor i forvejen har godt fat i målgruppen.

Sælger virtuelt tøj

- Vi har 12.000 piger om dagen, der spiller på vores hjemmeside. Vi har fat i dem og vi har allerede bevist, at de køber ting, siger hun.

Til eksempel har Pinkfloor på en enkelt måned solgt 16.000 stykker virtuelt tøj i Norge.

Pinkfloor udvikler selv koncepter, historierne og grafikken til selskabets spil, mens den tekniske udvikling lægges ud af huset.

Århusianske Kiloo har udviklet et Java-mobilspil, som er lige på trapperne, og prisbelønnede Shockwaved har stået for Pinkfloors web-spil. Web-spillene lanceres i Sverige i dag og snart også i Tyskland.

Herudover har Pinkfloor også brugt penge på en række projekter, som ikke har med teknologi at gøre, heriblandt tegneserier til ungdomsmagasiner og en grafisk roman.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S