Bog: Vi har det fantastisk – og det er rigtig skidt

I bestselleren The Comfort Crisis redegør videnskabsjournalist for, hvorfor de fleste mennesker har det bedre end nogensinde, men alligevel bliver stadig mere utilfredse, svage og skrøbelige.

Artikel top billede

De seneste år har været fabelagtige for aktionærer i Novo Nordisk, der som bekendt er frontløber indenfor udvikling af medikamenter mod overvægt.

Baggrunden for succesen – samt for det konstant stigende behov for koncernens traditionelle bestseller, insulin – er imidlertid mere trist. For moderne mennesker lever så godt, at vi bliver syge af det.

Sammensunkne rygge, stadig mere polstring om maven, svagere muskler, elendig kondition, udbredt stress og en række andre dårligdomme er alt sammen er resultat af en levevis, der ville få vores forfædre til at tabe kæben.

Det er blandt pointerne i bogen The Comfort Crisis: Embrace Discomfort To Reclaim Your Wild, Happy, Healthy Self” af den amerikanske videnskabsjournalist Michael Easter.

Her anskueliggør han, hvordan menneskeheden over hundredtusindvis af år har udviklet sig til at overleve kulde, sult og behovet for konstant bevægelse.

I den evolutionære kuffert

I den evolutionære kuffert har vi for eksempel en nærmest ubegribelig udholdenhed, og i oldtiden var det ikke ualmindeligt at løbe hurtige byttedyr trætte over distancer på 10-20 kilometer.

Til sidst kunne vores forfædre omringe det udmattede kræ, sætte nådestødet ind med et spyd og endelig slæbe de mange kilo kød hele vejen hjem til jordhulen.

Dén evne har de færreste af os holdt ved lige i dag, hvor vi lever i behageligt opvarmede hjem, flyder i bløde sofaer og har nem adgang til masser af velsmagende mad.

Ja, mange af os bevæger sig stort set kun i sjoskende rutefart mellem seng, kaffemaskine, køleskab, bil, kontor og supermarked.

Allright, måske bliver det til fitness eller løbeture et par gange om ugen. Her giver vi den til gengæld så meget gas, at vores utrænede kroppe går i stykker.

Fortiden var helt sikkert ikke altid sjov, og folk døde i perioder som fluer af sult, kulde, barsel og banale infektioner.

Men i dag er pendulet altså svinget så meget den anden vej, at velstanden får os til at udvikle diabetes, fedme, stress, cancer og hjertesygdomme i uforholdsmæssig høj grad.

Samtidig er der tendens til, konstaterer Michael Easter, at vores hjerner opfinder nye problemer i takt med, at de reelle udfordringer ryddes af vejen.

Rent evolutionært var det naturligvis en fordel at være vågen og på udkig efter sultne sabeltigre og arrige bjørne.

Det var også afgørende at arbejde kontinuerligt på sin sociale status, for ellers risikerede man at komme sidst til fadet eller i værste fald blive udstødt af stammen og dø af sult.

På udkig efter farer

Men i dag holder vi stadig udkig efter farer – også hvor der ikke rigtig er nogen – og derfor falder tærsklen for, hvad vi opfatter som et problem.

Hvilket er grunden til, og vi får stress over intriger på kontoret, Nettos tomme tilbudshylde, sociale medier og en konstant strøm af dårlige nyheder på telefonen. Eller af, at naboen har fået en flot Tesla, mens man selv kører Skoda.

Bogen er velskrevet, interessant og spækket med referencer til moderne forskning samt konkrete og lavpraktiske bud på, hvordan man kommer ud af trummerummen.

Den veksler mellem faktabaserede kapitler, der berører de forskellige relevante aspekter og en overordnet rammehistorie, hvor forfatteren er på benhård, månedlang jagttur til Alaskas vildnis.

Sidstnævnte er stemningsfuldt beskrevet og basalt interessant, i hvert fald hvis man interesserer sig lidt for udeliv. Men mindre kan jo altså også gøre det.

Man kunne jo for eksempel starte med at rejse sig fra stolen og gå en lang tur. Hvilket er lige præcis, hvad undertegnede har tænkt sig at gøre, når disse linjer er skrevet.

Michael Easter udbygger også sine pointer i dette to timer lange interview med lægen Peter Attia.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil