Ja, AI vil betyde fyringer og eliminering af stillinger – disse grupper bliver ramt

Interview: Kunstig intelligens vil betyde fyringer og eliminering af stillinger, men der er ingen grund til panik, lyder det fra en Salesforce-chef. Læs, hvilke jobområder, der særligt ventes at blive ramt.

Artikel top billede

(Opadateret.)

AI kommer til at betyder fyringer, nedlagte stillinger og ændringer i arbejdsmarkedet.

Sådan lyder det fra Ed Thompson, der er SVP for global influencer strategy for Salesforce.

Han nævner, at der allerede er historier om, at AI overtager jobs.

Ifølge Fortune har mindst 4.000 arbejdere i USA mistet jobbet someffekt af AI siden maj sidste år.

Ed Thompson siger dog også, at der ikke er så mange historier om fyringer grundet AI, som man skulle tro, men at det er noget, der sker.

En af grundene til, at der nok er så få fyringer er, at kun fire procent af virksomheder ifølge Ed Thompson tal er gået live med generativ AI-teknologi.

”En del af det er, at når der kun er fire procent af virksomheder, der er gået live med AI, så er vi knapt begyndt,” siger han.

Vil udskifte gradvist

En anden grund er dog, at fyringer i mange tilfælde ikke bliver nødvendige. Dette skyldes, at der i mange af de påvirkede typer af stillinger som salg og kundeservice ofte er en høj churn-rate, hvilket vil sige, at der er stor udskiftning, fordi folk hurtigt skifter væk fra stillingerne igen.

Ed Thompson fortæller, at dette betyder, at en del af virksomhederne, der vil bruge AI til at sparre medarbejdere, ikke behøver at fyre folk. Han fortæller, at visse organisationer oplever en årlig udskiftning af omkring 15 til 20 procent af de ansatte om året, mens kundeservice-jobs kan være op til 20 procent.

Derfor vil virksomheder, der ønsker at spare penge ved AI blot lade være med at ansætte nye og lade deres arbejde blive overtaget af, at de andre ansatte forhåbentlig bliver mere produktive som følge af AI.

På den måde undgår mange organisationer at fyre folk, og derved undgår de problemer med fagforeninger, samt problemer med PR og omdømme, lyder det fra Ed Thompson.

”Det de vil gøre, er at gøre kundeservice mere produktiv, så de skal ansætte færre til at erstatte de tidligere ansatte.”

”Når man tænker på det på den lange bane, vil der være færre stillinger på det område,” siger Ed Thompson.

Som et dansk eksempel fyrede Dagbladet Børsen sidste år fem ud af otte af avisens medarbejdere i afdelingen for layout til printavisen, fordi der kom et nyt CMS-system med AI, der kunne løse flere opgaver.

"Nu gør ny teknologi det muligt at automatisere standardprægede layoutopgaver. Det skal vi udnytte for at stå stærkest muligt på den lange bane, herunder at prioritere vores digitale udvikling i endnu højere grad," lød det i en mail til mediet Journalisten fra Nikolaj Sommer, der chefredaktør og nyhedsdirektør på Børsen.

Maner til ro

Ed Thompson mener dog ikke, at der er grund til at panikke, fordi fyringer og udskiftning kommer til at tage lang tid. Det bliver en periode over et årti, og i den tid vil folk have fået nye kvalifikationer eller fundet nye roller, siger han.

Mange sager i eksempelvis kundeservice er også så komplekse, at AI endnu ikke kan håndtere dem, lyder det.

Dertil har virksomheder gradvist i de sidste mange år erstattet menneskelig arbejdskraft med teknologi i det omfang, det har været muligt. Derfor er det altså ikke et nyt fænomen, siger han.

”Jeg tror, folk er mere bekymret, end de bør være. Det kommet til at ske over et årti, og det, der vil ske i den tid er, at folk vil skifte jobs og folk vil lære nye færdigheder, og tingene forandre sig.”

”En ting, der er sikkert er, at folk, der har færdigheder inden for AI vil være mere værdifulde,” siger Thompson og fortsætter:

”Når der er stigning i produktivitet, sker der afskedigelser, fordi det fører til udskiftning af jobs,” siger han med reference til tidligere historiske teknologiske fremstød.

Det klogeste en virksomhed kan gøre er at starte med at implementere AI i de opgaver, som de ansatte er trætte af, fordi det vil øge arbejdsglæde.

Disse jobs bliver ramt

Selvom Ed Thompson mener, at der går noget tid, inden udskiftningen begynder at ske, så er han dog ret sikker på, at den sker.

”Der er ingen tvivl om, at det (generativ AI, red,) vil påvirke jobs, det er de fleste vist sikre på. Det er bare et spørgsmål om, hvornår,” siger han.

Udover salg og marketing på den lange bane, nævner han, at personer ansat på kortidskontrakter til specifikke projekter er i særlig fare for at miste arbejde, fordi disse personer fra arbejdsgiverens synspunkt er nemmere at erstatte med AI end dem, der er fastansatte.

Han mener at følge grupper på korttidskontakter risikerer at blive ramt: skabere af content til eksempelvis hjemmesider, marketingfolk og personer, der producerer videoprojekter.

Han mener dog, at de nordiske landes virksomheder har et stort fokus på medarbejdere og etik, og derfor forventer han er relativt blød landing herhjemme.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Lessor Group

    Business Analyst for our Danløn Scrum team

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse