Artikel top billede

Efter massiv nedgang under corona har Lenovo igen gang i salget: ”Det bedste kvartal for os nogensinde i Danmark”

Interview: Efter fem kvartaler i streg med faldende salg, genvinder Lenovo noget af det tabte. Og de positive takter på globalt plan mærker Lenovo også i Danmark, siger selskabets Nordiske direktør.

Efter et år og tre måneder med faldende salg er Lenovo, verdens største producent af pc’er, tilbage på vækstsporet.

Det viser Lenovo-koncernens årsregnskab for 2023/24, som blev offentliggjort tidligt i morges. Her vokser omsætningen med ni procent og lander på 13,8 milliarder dollar i første kvartal 2024.

Det er andet kvartal i træk, at Lenovos salg vokser – efter faldende salg i de fem foregående kvartaler.

De positive takter på globalt plan mærker Lenovo også i Danmark.

”Første kvartal 2024 var det bedste kvartal for os nogensinde i Danmark og Norden målt på markedsandel,” siger Jens Henrik Thomsen, direktør for solutions og services i Lenovo i Norden.

”Så vi gør det rigtig godt i et marked, som også er begyndt at vækste igen,” fortsætter han.

Selvom kinesiske Lenovo i stigende grad satser på service- og softwareløsninger, er selskabet fortsat verdens største producent af pc’er – derfor gik det hårdt ud over Lenovo-forretningen, da coronapandemien ramte, verden lukkede ned, og virksomheder og institutioner købte langt mindre hardware end tidligere, da alle arbejdede hjemme.

Men pc-salget er nu begyndt at vende tilbage.

”Der har været et faldende marked, men vi ser, at pc-markedet er begyndt at vende igen,” fortæller Jens Henrik Thomsen.

Lenovos samlede omsætning for året er dog fortsat nede. Omsætningen for regnskabsåret 2023/2024 – der sluttede 31. marts – falder otte procent til 56,9 milliarder dollar.

I sidste måned sagde analysefirmaet IDC, at det globale pc-marked endelig er vendt tilbage til vækst i første kvartal i år efter næsten to års tilbagegang.

Pc-forsendelserne voksede med 1,5 procent i forhold til året før til 59,8 millioner i løbet af kvartalet, og Lenovo holdt fast i sin førsteplads med en markedsandel på 23 %, ifølge IDC.

Software redder manglende hardware-salg

Lenovo har trods faldende omsætning under coronapandemiens efterdønninger fortsat haft vækst i de dele af forretningen, som ikke relaterer sig til hardware.

”Vores styrke i Lenovo er, at vi for nogle år tilbage valgte en strategi, som ikke længere udelukkende er drevet af hardware,” fortæller Jens Henrik Thomsen.

Han nævner blandt andet Lenovos nye Cyber Resilience as a Service, hvor de leverer en managed service på toppen af Microsofts sikkerhedsplatform.

”Og så er der hele AI-området, som er eksploderet, hvor vi laver konsulentydelser og hjælper med at implementere det for kunderne. Vi har netop introduceret et AI center of excellence, ikke et lokalt center, men vi kan hive ressourcer derfra til også at supportere vores danske og nordiske virksomheder.”

Lenovos strategi om at stå på flere forretningsben end pc-salg alene tog for alvor fart i 2014, hvor selskabet købte både IBM’s infrastrukturforretning x86 samt mobilproducenten Motorola fra Google.

Omsætningen i serviceforretningen steg med 8,5 procent til 1,8 milliarder dollar i første kvartal 2024.

”Vi har formået at sælge løsninger og services, som er mere uafhængige af et hardware-salg. Og det er også en af vores strategier fremadrettet,” fortæller Jens Henrik Thomsen.