Fredericia Kommune vinder på ESDH

Langt de fleste administrative arbejdsopgaver bliver udført et sted mellem 30 og 70 procent mere effektivt med elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) end uden. Det viser KL's første effektmålinger i en kommune før og efter indførelsen af ESDH.

Effektmålinger i Fredericia Kommune viser, at elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) øger effektiviteten af langt de fleste administrative arbejdsgange med mellem 30 og 70 procent.

Det konkluderer Kommunernes Landsforening (KL) på baggrund af målinger lavet af KL og Fredericia Kommune før og efter introduktionen af en ny ESDH-løsning i kommunen.

- ESDH effektiviserer arbejdet, men samlet set bliver der ikke sparet tid, fordi medarbejderne bruger tidsgevinsten til at journalisere flere dokumenter og oprette flere enkeltsager end tidligere, siger Kaare Pedersen, der er chefkonsulent ved KL's kontor for administration og it.

Eksempelvis journaliserer Fredericia Kommune i dag syv gange mere af den indkomne post elektronisk end tidligere, så det nu er stort set alt den almindelige post, der arkiveres i det centrale system.

Flere data gemmes

Fredericia Kommune indførte ESDH-løsningen Websag fra Unisys i 2004. Kommunen lavede sammen med KL målinger i både 2002 og 2005 for at dokumentere forskellen.

På den baggrund konkluderer Kaare Pedersen hos KL, at langt de fleste administrative arbejdsgange er blevet effektiviseret mellem 30-70 procent med ESDH.

- Enkelte arbejdsgange er blevet mere besværlige, men overordnet viser vores målinger, at der kan hentes en tidsgevinst med ESDH, siger Kaare Pedersen.

Kaare Pedersen fremhæver det som en fordel for kommunen, at tidsgevinsten bruges til at journalisere flere dokumenter i det centrale system.

På den måde bliver flere oplysninger tilgængelige for de relevante medarbejdere i kommunen. Samtidig er det et nødvendigt skridt på vejen mod at åbne rådhuset mere ved gøre sagerne mere tilgængelige for den enkelte borger.

Plads til forbedringer

Kaare Pedersen opfordrer andre kommuner til i lighed med Fredericia at bruge ressourcer på at dokumentere effekten ved ESDH og andre it-løsninger.

- Udover konkret at få dokumenteret, om de forventede gevinster bliver opnået, så hjælper målinger til at udpege områder, hvor der er plads til forbedringer, siger Kaare Pedersen.

Eksempelvis viser undersøgelsen fra Fredericia, at cirka 30 procent af de ansatte har en overvejende negativ holdning til det nye ESDH-system. Blandt andet mener mange sagsbehandlere, at systemet ikke har været en aflastning i hverdagen.

De medarbejdere, der bruger ESDH mest, er også mest positive over for den nye løsning, som de overvejende oplever som en aflastning i det daglige.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S