Test af Tesla Model 3 Performance: Aldrig har man fået så meget sportsvogn til så få penge

Tesla Model 3 Performance er den hurtigste bil på den rigtige side af en million kroner.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Det var næsten lidt af en undladelsessynd, dengang Teslas sidste år løftede sløret for sin væsentligt opgraderede Model 3 uden ved samme lejlighed at opgradere Performance-modellen.

Godt et halvt år skulle der gå, før Tesla var klar med en afløser med fornyede performance-ambitioner.

Nu tilbydes heftige 626 hestekræfter, men vigtigere endnu, så er der trimmet, barberet og fintunet i en grad, der gør Model 3 Performance til en af de bedste sportsvogne, som man kan få for pengene.

Regulær sports-coupé

Tesla Model 3 har altid været lidt spids og lidt fræk at se på.

Men i sin reviderede ’Highland’-udgave blev der lånt forlygter fra den endnu uudgivne ’Roadster’-model, hvilket fik bilen til næsten at ligne en sports-coupé – særligt i den flotte ’Ultra Red’ udgave.

I Performance-versionen bydes der tilmed på ekstra store 20” fælge, der gemmer på røde kalibre mens kulfiber-spoilere pryder både foran og bagpå.

At Model 3 Performance årgang 2024 ligner og er en rigtig hurtig bil bliver man bekræftet i indendørs, hvor de to forreste sæder nu er mere skålformede for at holde langt mere fast om ens popo i sving og under accelerationer.

Men selvom bilen kan accelerere og køre fra alle på nær de mest hårdkogte sportsvogne, er den alligevel stort set lige så praktisk og anvendelig som de mere afslappede versioner af Model 3.

Her er god plads til fire, til nøds endda fem. Her er ventilerede sæder, underholdningsskærm til bagsædepassagererne og en lav kabinestøj.

Bagagerummet er rummeligt (425 liter) og man kan slå bagsæderne ned. Man tilkøbe anhængertræk her, men denne er begrænset til 500 kilo.

Mere end bare hurtig

Tesla plejer ikke at holde igen med hestekræfterne, hvilket man da bestemt ikke snydes for her med i alt 626 heste fordelt over de fire hjul.

I rå tal giver det accelerationer fra nul til 100 i timen på bare 3,1 sekunder.

Et tal, som kun hyper-sportsvogne kan matche eller slå. Du, og dine passagerer, vil ikke være i tvivl om, at det er en raket i befinder jer i.

Hvad der er mindst lige så vigtigt er, at de mange heste og bilens 1,85 tons også kan tøjles af undervogn og bremser, når disse presses.

Her glædes man hurtigt over hvor præcis og let det er at placere bilen – næsten lidt for let endda, for man kommer nemt, alt for nemt, til at overse hvor hurtigt man nærmer sig fartgrænsen. Men sjovt er det.

Samtidig er bilen lettere end nogen anden elbil i denne performance-klasse, hvilket hjælper gevaldigt med at styre og mærke bilen igennem et sving.

Den lave vægt gør også at bremserne føles noget mere overbevisende, og dermed betryggende, end på en storebror Model S Plaid.

I hverdagen er omsættes den faste affjedring til en noget bumlende tilværelse, hvis man nærmer sig bump eller brosten. Decideret ubehageligt bliver det heldigvis aldrig.

Model 3 på godt og ondt

Når du er færdig med at presse dig selv, bilen eller færdselsloven, kan Model 3 på relativ enkel vis bringes til at fungere i hverdagen.

De brede dæk og den ekstra staffage piller godt nok en hundrede kilometer af rækkevidden i forhold til Long Range versionen, men du er fortsat sikrer små 530 kilometer efter WLTP-målemetoden.

I praksis bliver det mellem 400 og 450 kilometers rækkevidde, hvilket de fleste kan leve med, mens der kan tankes relativt hurtigt op fra 10 til 80 procent - på lige under en halv time.

Du må dog også leve med, at Teslas insisteren på, at genopfinde den dybe tallerken, når det gælder at styre bilen.

Du må derfor undvære stilken til blinklys og i stedet famle efter knapperne på rattet, når du kører, mens der slet ikke er mulighed for hverken instrumentpanel, Apple Carplay eller heads-up display.

I stedet skal du igennem centerkonsollens store 15” skærm.

Mens Tesla tager med den ene hånd, gives der heldigvis med den anden med lækkerier som et eksemplarisk lydanlæg med 17 højttalere og et rigt infotainment-system.

Told-udfordret

Dengang den reviderede Tesla Model 3 Performance udkom var den fra dag et lidt udfordret på prisen, da den debuterede ved at være akkurat 100 kroner dyrere end den noget større, men også ældre Model Y Performance.

Sommerens nye toldsatser for kinesisk fremstillede biler, har ikke gjort livet lettere for Model 3 Performance, som nu debuterer ved 458. 802 kroner, næsten 20.000 kroner dyrere end ved bilens markedsdebut.

Det siger dog ikke så lidt om bilens sportslige potentiale, at den til trods for prisstigningen stadigvæk er den hurtigste sportsvogn du kan få under den halve – og endda den hele - million.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S