De populære reklame-blockere lukkes ned: Google udfaser en række udvidelser i Chrome

"Denne udvidelse understøttes muligvis snart ikke længere, da den ikke følger bedste praksis for Chrome-udvidelser," advarer Google i flere af udvidelserne til Chrome-browseren.

Artikel top billede

Google har udsendt en advarsel om, at den populære annonceblokker, uBlock Origin, samt andre udvidelser muligvis snart bliver deaktiveret i Chrome-browseren.

På Chrome Web Store er der nu en advarsel på uBlock Origins side, hvor der står:

"Denne udvidelse understøttes muligvis snart ikke længere, da den ikke følger bedste praksis for Chrome-udvidelser."

Der henvises desuden til et Google-supportopslag, som forklarer, at browserudvidelsen muligvis vil blive deaktiveret for at beskytte brugernes privatliv og sikkerhed.

Kan man beholde sin reklame-blocker?

Udfasningen af udvidelserne til Chrome-browseren sker som led i Googles udfasning af den tidligere udvidelsesspecifikation, Manifest V2, der har været undervejs i fem år.

Det betyder, at udvidelser fremover skal være baseret på den nye Manifest V3-standard, der blev delvist implementeret i Chrome i december 2020, og som har betydet tekniske udfordringer for udviklere af udvidelser – især dem, der som uBlock Origin kræver kontrol over browserfunktioner.

uBlock Origins udvikler, Raymond Hill, har forklaret, at Google med udfasningen af Manifest V2-platformen tvinger brugere til at finde alternativer til den fulde version af uBlock Origin.

Hill har lanceret en let version af udvidelsen, uBlock Origin Lite, der opfylder Manifest V3-kravene, men denne version har begrænsede muligheder sammenlignet med den originale.

For brugere, der har brug for avancerede filtre eller besøger specifikke hjemmesider, kan uBlock Origin Lite derfor opleves som en væsentlig nedgradering.

Flere Chrome-brugere har udtrykt utilfredshed og truer med at skifte til alternative browsere, der understøtter Manifest V2-specifikationen og dermed giver mulighed for at bruge uBlock Origin i sin fulde version.

Forsvarer sig med privatliv

Google forsvarer sig med, at udfasningen sker for ”at beskytte dit privatliv og din sikkerhed," skriver de i en meddelelse.

Kritikere hævder dog, at Googles nye softwarearkitektur vil gøre det stik modsatte – føre til mindre effektive udvidelser, der beskytter privatlivets fred og filtrerer indhold.

De første meldinger om decideret lukning af visse Chrome-udvidelser kom i juni 2023, men det var i første omgang kun brugere af Beta-, Dev- og Canary-udgaverne af Google Chrome, der fik advarslen.

”Brugerne vil blive henvist til Chrome Web Store, hvor de vil blive anbefalet Manifest V3-alternativer til deres deaktiverede udvidelser. I kort tid efter, at udvidelserne er deaktiveret, vil brugerne stadig kunne slå deres Manifest V2-udvidelser til igen, men med tiden vil denne mulighed også forsvinde,” skrev Google dengang i et blogindlæg.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S