Microsoft tabte milliarder på Hololens-brillen: Nu hænger kæmpe forsvarskontrakt i en tynd tråd

Efter at Microsoft droppede Hololens, tyder meget på, at selskabet også skruer væsentligt ned for ambitionerne, når det gælder en militærudgave af brillen.

Artikel top billede

(Foto: Courtney Bacon/U.S. Army)

For nylig meddelte Microsoft, at selskabet både vil stoppe produktionen og supporten af selskabets augmented reality-brille, HoloLens 2.

Ifølge mediet Business Insider har det betydet, at der nu bliver sat spørgsmålstegn ved fremtiden for en lignende brille, som Microsoft i øjeblikket udvikler for det amerikanske forsvar.

Brillen går under navnet Integrated Visual Augmentation System (IVAS), og så sent som i 2021 indgik Microsoft en 10-årig kontrakt til en værdi af 22 milliarder dollar med det amerikanske militær om produktion og levering af mindst 120.000 IVAS-headset.

Men ifølge Business Insiders kilder bliver et stort antal af de folk, som arbejdede på projektet, i øjeblikket flyttet til andre projekter hos Microsoft.

Investerer ikke i store opdateringer

Ifølge mediets oplysninger har det den konsekvens, at der ikke længere bliver investeret i store innovative opdateringer til IVAS-programmet, men i stedet fokuserer Microsoft på små løbende opdateringer, som forsvaret selv må betale.

IVAS-projektet bygger i høj grad på Hololens-teknologien, og det er gennem årene også blevet mødt med kritik fra folk, der har testet det i militæret.

Eksempelvis er brillerne blevet kritiseret for at være for store og begrænse soldaternes synsfelt, mens andre har kritiseret brillerne for at udlede så meget lys, at soldaterne, der bruger brillen, vil kunne blive identificeret af fjenden.

Sidst men ikke mindst har nogle soldater også klaget over søsyge og kvalme, når de har brugt brillen.

“Vi vil fortsætte med at investere i mixed reality med egne softwareløsninger og -tjenester og i samarbejde med det bredere økosystem for mobiltelefoner og mixed reality-hardware. Derudover er vi fortsat fuldt engagerede i IVAS-programmet med det amerikanske forsvarsministerium,” siger en talsperson fra Microsoft til Business Insider.

Microsofts HoloLens-brille fik stor opmærksomhed, da den første version blev lanceret i 2016, men brillen blev aldrig en økonomisk succes. I 2022 valgte Microsoft således at trække stikket på planerne om at lancere en tredje version, og for nylig valgte selskabet altså at stoppe produktionen af HoloLens 2.

Business Insider vurderer, at Microsoft samlet set kan have tabt fem milliarder dollar eller omkring 35 milliarder danske kroner på projektet.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job