En mere offensiv forretningsplan gav i 2004 netværksproducenten Zyxel fremgang på markederne i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Tyskland, der alle sorterer under det danske datterselskab af taiwanske Zyxel.
Den samlede omsætning i den nordeuropæiske region voksede med mere end 30 procent til cirka 558 millioner kroner i 2004 og resulterede i et overskud på 19 millioner kroner.
- Tendensen er fortsat i de første seks måneder af 2005, hvor omsætningen ligger mere end 20 procent højere end i samme periode sidste år, siger Jasper Lee, der er nordiske økonomidirektør for Zyxel.
Jasper Lee forklarer fremgangen med en mere aggressiv strategi.
- Vi styrkede i 2004 det nordiske hovedsæde i København i forbindelse med en mere offensiv forretningsplan for regionen. Tidligere agerede selskaberne i de enkelte lande mere individuelt, siger Jasper Lee.
Fortsætter fremgangen
Zyxel fik i 2004 godt fat i markedet i Finland, hvor selskabet øgede omsætningen med 20 millioner kroner til knap 50 millioner kroner.
Zyxel Communications A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Nettoomsætning | 558,6 | 428,7 |
Bruttoresultat | 98,4 | 65,2 |
Driftsresultat | 18,3 | -6,9 |
Resultat | 19,4 | -16,2 |
Egenkapital | 27,0 | 7,1 |
Antal ansatte | 71 | 64 |
Omsætningen i de øvrige lande betegnes som stabilt med flere større kunder som Telia i Sverige og Telenor i Norge.
I Danmark voksede Zyxel omsætningen med fem millioner kroner til 71 millioner kroner.
Selskabet forventer ifølge årsregnskabet fortsat vækst og overskud i 2005 med danske Peter Max som administrerende direktør for den nordiske division.
Han har tidligere haft topposter i Microsoft og TDC og kom til Zyxel's hovedsæde i København sidste år.