En lovændring gør det nu muligt for både offentlige og private arbejdsgivere at droppe lønsedler på papir til fordel for en digital udgave.
Lovændringerne er udløst af statens planlagte skift til digitale lønsedler for alle statsansatte fra november i år, men ændringerne gælder generelt for alle både offentlige og private arbejdsgivere.
Ændringerne fjerner de rent juridiske barrierer for et skift til digitale lønsedler, og det får Kommunernes Landsforening (KL) til at opfordre kommunerne til at overveje helt eller delvist at droppe papirudgaverner af lønsedlerne.
- Det er oplagt at overveje at sende lønsedler digitalt til eksempelvis rådhuspersonalet, og kommunerne bør også overveje muligheden for andre personalegrupper, siger chefkonsulent Jakob Harder, KL.
Han anslår, at et skifte til digitale lønsedler vil mindske kommunernes omkostninger til håndtering af lønsedlerne.
Ifølge Jakob Harder vil digitale lønsedler dog kun i mindre omfang medføre portobesparelser, da kommunerne i dag i høj grad afleverer lønsedler via intern post.
- Gevinsten skal holdes op mod omkostningerne ved at indføre elektroniske lønsedler. Medarbejdere skal eksempelvis tilbydes mulighed for rent faktisk at kunne se lønsedlerne elektronisk på arbejdspladsen, siger Jakob Harder.
Flere kommuner har allerede forsøgt sig med digitale lønsedler på frivillig basis. Her har Eboks ejet af PBS, Post Danmark og KMD været benyttet.