Facebook og Instagram vil anvende dine fotos og opslag til træning af AI: I dag er sidste frist for at sige fra - sådan gør du

Facebooks moderselskab vil bruge brugernes fotos og data til at træne AI-modellerne, men du kan stadig nå at sige fra.

Artikel top billede

(Foto: Solen Feyissa/Unsplash)

Fra tirsdag kan dine billeder, kommentarer og opslag på Facebook og Instagram blive anvendt til at træne kunstig intelligens.

Det sker som led i Metas planer om at udvikle egne AI-modeller med europæisk indhold som træningsdata.

Meta – der er moderselskabet bag både Facebook og Instagram – har meddelt, at selskabet fra i morgen vil bruge europæiske brugeres offentlige indhold til at forbedre sine AI-modeller.

Det gælder ikke kun opslag og billeder, men også interaktioner med Metas egne AI-assistenter.

Men fristen for at sige nej til, at dine opslag, fotos og søgninger kan bruges til denne træning udløber i dag.

Bruges til at træne Metas AI

"I EU vil vi snart begynde at træne vores AI-modeller i de interaktioner, som folk har med AI på Meta, såvel som offentligt indhold, der deles af voksne på Meta-produkter," har selskabet tidligere meldt ud.

Det betyder, at dit offentlige indhold – eksempelvis opslag på din væg, kommentarer i grupper og billeder, du har delt – fremover kan blive brugt til at træne Metas AI-modeller, medmindre du aktivt siger fra.

Ifølge Meta sker træningen blot for at kunne udvikle modeller, der bedre forstår europæiske sprog og kulturelle kontekster.

Sådan siger du fra

Meta oplyser, at brugere har modtaget eller vil modtage en notifikation i appen eller via mail med information om ændringen og et link til en formular, hvor man kan gøre indsigelse.

Hvis du endnu ikke har fået besked eller har glemt, om du har svaret, så kan du også finde formularen her.

En fritagelse fra at indholdet bliver brugt til træningen af AI-modeller kræver dog, at man aktivt indgiver en indsigelse via formularen, der er linket til.

Uden en aktiv indsigelse vil Meta automatisk begynde at bruge dit indhold til træning af AI fra i morgen.

Man skal i øvrigt ikke lade sig afskrække fritekstfeltet, der findes i formularen, som ikke er obligatorisk at udfylde.

Det er nok blot at klikke på indsend-knappen.

Meta oplyser i øvrigt, at private beskeder og indhold fra personer under 18 år ikke bliver brugt i træningen.

Gør som de andre

Meta understreger, at selskabet ikke står alene med denne praksis.

"Den form for AI-træning, vi laver, ikke er unik for Meta, og den vil heller ikke være unik for Europa. Det er sådan, vi har trænet vores generative AI-modeller til andre regioner siden lanceringen. Vi følger eksemplet fra andre, herunder Google og OpenAI, som begge allerede har brugt data fra europæiske brugere til at træne deres AI-modeller," skriver Meta.

Initiativet har været undervejs i et års tid, men grundet regulatoriske forhindringer og manglende EU-godkendelse blev det dog sat i stå.

Selskabet mener dog nu, at man har juridisk dækning for at gå videre.

Vælger du at gøre indsigelse, vil det være Meta selv, der vil tage stilling til den enkelte indsigelse, skriver selskabet.

Hvis afgørelsen ikke falder ud til din fordel, så kan du klage til Datatilsynet.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly