Både den offentlige sektor og private virksomheder vil ifølge Finansministeriets budgetredegørelse for 2005 opnå besparelser ved indførelsen af elektronisk fakturering i det offentlige.
Efter seks måneder med e-fakturaer har administrerende direktør i Ravenholm Computing, Leif Carlsen, dog fortsat svært ved at se fordelene for virksomhederne.
- Indtil videre har indførelsen af e-faktura netto været en betydelig udgift for vores virksomhed, og der venter tilsyneladende ikke en besparelse lige om hjørnet, siger Leif Carlsen.
Ifølge Finansministeriets budgetredegørelse står landets virksomheder ellers til at opnå en administrativ lettelse på mellem 300 og 400 millioner kroner årligt ved indførelsen af e-faktura i det offentlige. Det anslår Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel i redegørelsen.
Med i regnestykket tæller dog også forventede besparelser ved det kommende Nemkonto-system, der skal håndtere betalinger fra det offentlige til eksempelvis virksomheder.
E-faktura koster ekstra
Ravenholm Computing er langt fra den eneste virksomhed, der indtil videre har svært ved at se fordelene for virksomhederne ved det offentliges skift til e-faktura.
I en undersøgelse lavet af organisationen Dansk Handel og Service i maj svarede cirka 90 procent af 500 adspurgte virksomheder, at der ingen fordele er ved elektronisk fakturering. Knapt halvdelen svarede, at de heller ikke forventer fordele på længere sigt.
I samme undersøgelse angiver 75 procent af virksomhederne, at de har haft ekstraudgifter i forbindelse med indførelsen af e-faktura.
- Vi er ikke nødvendigvis den type af virksomhed, der er hårdest ramt, men vi har haft ekstraudgifter og utroligt meget arbejde med indkøringen. Og e-faktura kræver fortsat mange ressourcer, selv om det er begyndt at køre bedre i løbet af sommeren, siger Leif Carlsen.
Ifølge Leif Carlsen har Ravenholm Computing måtte efterbehandle hundredvis af ordrer til offentlige kunder efter indførelsen af e-faktura.
- Der er meget klare informationskrav ved e-fakturering, men ofte har de offentlige kunder ikke selv de nødvendige oplysninger parat, når de afgiver deres ordre. Så skal vi ud at jagte oplysningerne, og det forlænger ofte hver ordreproces med fem eller ti minutter, siger Leif Carlsen.
Af andre problemer nævner Leif Carlsen blandt andet hyppige overskridelser af betalingsfristen.