Kæmpe-boom på vej: Kinesernes gaming-forbrug vokser eksplosivt - giver alle andre baghjul

Kineserne har kastet sig over computerspil som aldrig før og køber konsoller og spil for langt mere end de to næststørste spil-lande i verden tilsammen.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Kina er uden sammenligning den største motor i udviklingen af den globale computerspil-branche, og den udvikling står til at tage yderligere fart i den kommende tid.

Ifølge en opgørelse fra analysehuset Statista vokser kinesernes indkøb af spilkonsoller og spil eksplosivt i disse år, hvor kineserne for alvor har kastet sig over e-sport.

Man regner med, at 800 millioner kinesere i dag er aktive computer-spillere. Samtidig stiger købekraften i landet, hvilket betyder, at flere mennesker køber flere spil.

Ifølge Statistas beregninger vil spil-indkøbene i Kina frem mod 2030 stige med enorme 27 procent.

I år køber kineserne spil og konsoller for 90 milliarder kroner. Det forventer analysehuset vil være steget til 115 milliarder kroner i 2030.

Det svarer til omkring en femtedel af det spil-forbrug, som hele verdens befolkning har - og 10 milliarder kroner mere end forbruget på de to næststørste markeder tilsammen.

De udgøres af USA og Japan.

Det amerikanske spil-marked er det næststørste i verden med et samlet forbrug i omengen af 60 milliarder kroner om året.

Her forventer Statista en noget lavere vækst end på det kinesiske marked, i det amerikanernes spil-indkøb står til at vokse med 19 procent frem mod 2030, hvor forbruget ventes at lande på omkring 75 milliarder kroner.

Det svarer til en global markedsandel på 14 procent.

Det japanske marked ventes at vokse med otte procent til en samlet markedsandel på fem procent.

Analysehuset peger på, at spil-branchen i disse år oplever stor fremgang på grund af dels teknologiske landvindinger, dels esportens stigende popularitet.

“Banebrydende features som AR, VR og AI-drevne spil har været med til at sætte skub i salget godt hjulpet på vej af indholdsskabere og streamere [influencere, red],” lyder det fra Statista.

Analysehuset kalder kombinationen for en ‘perfect storm,’ som har hjulpet gaming-industrien frem mod fortsat vækst i en tid, hvor det generelle pc-marked ikke har samme fremgang.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Logistisk sagsbehandler til Cyberdivisionen

Københavnsområdet

KMD A/S

Finance Business Controller

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job