Kæmpe-boom på vej: Kinesernes gaming-forbrug vokser eksplosivt - giver alle andre baghjul

Kineserne har kastet sig over computerspil som aldrig før og køber konsoller og spil for langt mere end de to næststørste spil-lande i verden tilsammen.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Kina er uden sammenligning den største motor i udviklingen af den globale computerspil-branche, og den udvikling står til at tage yderligere fart i den kommende tid.

Ifølge en opgørelse fra analysehuset Statista vokser kinesernes indkøb af spilkonsoller og spil eksplosivt i disse år, hvor kineserne for alvor har kastet sig over e-sport.

Man regner med, at 800 millioner kinesere i dag er aktive computer-spillere. Samtidig stiger købekraften i landet, hvilket betyder, at flere mennesker køber flere spil.

Ifølge Statistas beregninger vil spil-indkøbene i Kina frem mod 2030 stige med enorme 27 procent.

I år køber kineserne spil og konsoller for 90 milliarder kroner. Det forventer analysehuset vil være steget til 115 milliarder kroner i 2030.

Det svarer til omkring en femtedel af det spil-forbrug, som hele verdens befolkning har - og 10 milliarder kroner mere end forbruget på de to næststørste markeder tilsammen.

De udgøres af USA og Japan.

Det amerikanske spil-marked er det næststørste i verden med et samlet forbrug i omengen af 60 milliarder kroner om året.

Her forventer Statista en noget lavere vækst end på det kinesiske marked, i det amerikanernes spil-indkøb står til at vokse med 19 procent frem mod 2030, hvor forbruget ventes at lande på omkring 75 milliarder kroner.

Det svarer til en global markedsandel på 14 procent.

Det japanske marked ventes at vokse med otte procent til en samlet markedsandel på fem procent.

Analysehuset peger på, at spil-branchen i disse år oplever stor fremgang på grund af dels teknologiske landvindinger, dels esportens stigende popularitet.

“Banebrydende features som AR, VR og AI-drevne spil har været med til at sætte skub i salget godt hjulpet på vej af indholdsskabere og streamere [influencere, red],” lyder det fra Statista.

Analysehuset kalder kombinationen for en ‘perfect storm,’ som har hjulpet gaming-industrien frem mod fortsat vækst i en tid, hvor det generelle pc-marked ikke har samme fremgang.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S