”Har gjort mere skade end gavn”: Simply.com peger på leverandør som årsag til torsdagens massive DDoS-nedbrud

En fejlslået mitigering fra en underleverandør, der skulle afbøde DDoS-angreb mod Simply.com, har tilsyneladende haft den modsatte effekt. Hostingfirmaet skriver nu, at torsdagens store it-problemer er løst.

Artikel top billede

Årsagen til det omfattende it-nedbrud torsdag morgen og formiddag hos det danske hostingfirma Simply.com er tilsyneladende fundet.

Ifølge hostingfirmaet, der blev ramt af et stort ddos-angreb klokken 04 torsdag morgen, skyldes nedbruddet en fejlslagen DDoS-beskyttelse hos en af deres internetleverandører.

På selskabets driftsside skriver Simply.com nu, at den foreløbige årsag til problemerne var et meget stor DDoS-angreb rettet mod selskabets navneservere.

Det fik en af deres internetleverandører til at aktivere DDoS-mitigering - altså et forsøg på at afbøde angrebet - men i stedet for at afhjælpe problemet, endte den med at skabe endnu større forstyrrelser.

"Denne mitigering ser ud til at have gjort mere skade end gavn i dette tilfælde. Det har forårsaget udbredte timeouts på tværs af mange af vores IP-ranges, hvilket har påvirket mere end blot Simply.com," skriver selskabet.

Simply.com har som konsekvens fjernet den pågældende leverandør fra deres opsætning, og det ser - ifølge dem selv ud til at have stabiliseret situationen.

Selskabet markerer nu problemerne som følge af DDoS-angrebet som værende "løst". It-nedbruddet varede i syv timer og 20 minutter.

150.000 kunder fordelt over 15 lande.

Angrebet, som blev opdaget tidligt torsdag morgen klokken 04:00, var målrettet Simply.com’s DNS-servere og betød, at domæner, som benytter Simply.coms navneservere, oplevede problemer med at tilgå hjemmesider og modtage e-mails.

Hostingfirmaet, der blev stiftet i 2004 under navnet UnoEuro og i dag er en del af team.blue Denmark, oplyser at de fortsat arbejder sammen med deres leverandører om at sikre en varig løsning.

Simply.com har 150.000 kunder fordelt over 15 lande.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S