”Har gjort mere skade end gavn”: Simply.com peger på leverandør som årsag til torsdagens massive DDoS-nedbrud

En fejlslået mitigering fra en underleverandør, der skulle afbøde DDoS-angreb mod Simply.com, har tilsyneladende haft den modsatte effekt. Hostingfirmaet skriver nu, at torsdagens store it-problemer er løst.

Artikel top billede

Årsagen til det omfattende it-nedbrud torsdag morgen og formiddag hos det danske hostingfirma Simply.com er tilsyneladende fundet.

Ifølge hostingfirmaet, der blev ramt af et stort ddos-angreb klokken 04 torsdag morgen, skyldes nedbruddet en fejlslagen DDoS-beskyttelse hos en af deres internetleverandører.

På selskabets driftsside skriver Simply.com nu, at den foreløbige årsag til problemerne var et meget stor DDoS-angreb rettet mod selskabets navneservere.

Det fik en af deres internetleverandører til at aktivere DDoS-mitigering - altså et forsøg på at afbøde angrebet - men i stedet for at afhjælpe problemet, endte den med at skabe endnu større forstyrrelser.

"Denne mitigering ser ud til at have gjort mere skade end gavn i dette tilfælde. Det har forårsaget udbredte timeouts på tværs af mange af vores IP-ranges, hvilket har påvirket mere end blot Simply.com," skriver selskabet.

Simply.com har som konsekvens fjernet den pågældende leverandør fra deres opsætning, og det ser - ifølge dem selv ud til at have stabiliseret situationen.

Selskabet markerer nu problemerne som følge af DDoS-angrebet som værende "løst". It-nedbruddet varede i syv timer og 20 minutter.

150.000 kunder fordelt over 15 lande.

Angrebet, som blev opdaget tidligt torsdag morgen klokken 04:00, var målrettet Simply.com’s DNS-servere og betød, at domæner, som benytter Simply.coms navneservere, oplevede problemer med at tilgå hjemmesider og modtage e-mails.

Hostingfirmaet, der blev stiftet i 2004 under navnet UnoEuro og i dag er en del af team.blue Denmark, oplyser at de fortsat arbejder sammen med deres leverandører om at sikre en varig løsning.

Simply.com har 150.000 kunder fordelt over 15 lande.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car