Årsagen til det omfattende it-nedbrud torsdag morgen og formiddag hos det danske hostingfirma Simply.com er tilsyneladende fundet.
Ifølge hostingfirmaet, der blev ramt af et stort ddos-angreb klokken 04 torsdag morgen, skyldes nedbruddet en fejlslagen DDoS-beskyttelse hos en af deres internetleverandører.
På selskabets driftsside skriver Simply.com nu, at den foreløbige årsag til problemerne var et meget stor DDoS-angreb rettet mod selskabets navneservere.
Det fik en af deres internetleverandører til at aktivere DDoS-mitigering - altså et forsøg på at afbøde angrebet - men i stedet for at afhjælpe problemet, endte den med at skabe endnu større forstyrrelser.
"Denne mitigering ser ud til at have gjort mere skade end gavn i dette tilfælde. Det har forårsaget udbredte timeouts på tværs af mange af vores IP-ranges, hvilket har påvirket mere end blot Simply.com," skriver selskabet.
Simply.com har som konsekvens fjernet den pågældende leverandør fra deres opsætning, og det ser - ifølge dem selv ud til at have stabiliseret situationen.
Selskabet markerer nu problemerne som følge af DDoS-angrebet som værende "løst". It-nedbruddet varede i syv timer og 20 minutter.
150.000 kunder fordelt over 15 lande.
Angrebet, som blev opdaget tidligt torsdag morgen klokken 04:00, var målrettet Simply.com’s DNS-servere og betød, at domæner, som benytter Simply.coms navneservere, oplevede problemer med at tilgå hjemmesider og modtage e-mails.
Hostingfirmaet, der blev stiftet i 2004 under navnet UnoEuro og i dag er en del af team.blue Denmark, oplyser at de fortsat arbejder sammen med deres leverandører om at sikre en varig løsning.
Simply.com har 150.000 kunder fordelt over 15 lande.