Meta mangler 200 milliarder kroner til dyre datacentre: Udbyder obligationer i kæmpe-udsalg

Meta sætter obligationer til salg for enorme 200 milliarder kroner. Pengene skal investeres i den hastige udbygning af AI-datacentre.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Det store AI-kapløb koster så gigantiske summer, at selv nogle af verdens rigeste selskaber ikke bare kan hente pengene i deres kontant-lagre.

Meta - som jo står bag Facebook, Instragram og WhatsApp - går nu i gang med at rejse enorme 30 milliarder dollar - omkring 200 milliarder kroner.

Pengene skal rejses via salg af obligationer i markedet, der som bekendt er en slags gældsbeviser, hvor Meta mod betaling af renter og løfte om indfrielse af hovedstolen langt ude i fremtiden, låner penge af køberne.

En del af obligationerne vil få en løbetid på hele 40 år, inden Meta vil indfri dem.

Selskabet har meldt det store udbud af obligationer til det amerikanske finanstilsyn, SEC, og du kan læse hele anmeldelsen her.

Her fremgår det blandt andet, at Meta udbydder de mange obligationer i seks forskellige pakker med forskellige løbetid og indfrielse mellem 2030 og 2065.

Selskabet skal bruge pengene på byggeri af AI-datacentre og lignende i en tid, hvor verdens store it-selskaber er stærkt fokuserede på holde trit med de andre på AI-området.

Samtlige førende tech-selskaber investerer således for tiden store summer i byggeri af datacentre og opgradering af udstyr, så de kan følge med AI-udviklingen, som stiller hastigt stigende krav til hastighed og regnekraft i clouden.

Meta har for tiden ganske godt gang i forretningen. Selskabets netop offentliggjorte kvartalsregnskab vise en omsætnings-fremgang på hele 26 procent på et år.

Den fremgang kræver samtidig massive investeringer. Metas investeringer - den såkaldte capital expenditure - i kvartalet lå således på 19,4 milliarder dollar. Langt størstedelen af investeringer er gået til datacentre, netværks-infrastruktur og servere.

Selskabet forventer alene i år at investere 70 milliarder dollar. Til sammenligning brugte Meta i fjor i alt 39.3 milliarder dollar på investeringer i infrastruktur og den slags.

Foruden det store salg af obligationer, har Meta også indledt samarbejde med kapitalfonden Blue Owl Capital, som skal stille med store beløb til byggeri af datacentre.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Styrelsen For It og Læring

Forretningsanalytiker til tilskuds- og uddannelsesadministration

Københavnsområdet

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil