Godmorgen og velkommen til onsdagens morgen-briefing fra Computerworld.
Det er onsdag, hvilket betyder at vi er halvvejs i arbejdsugen, og du er forhåbentlig frisk og sidder klar med kaffe i koppen og et par klik tilbage i musen til resten af ugen.
Mit navn er Qëndrim Fazliu, og jeg står endnu engang for dagens korte it-nyhedsoverblik.
Og så stiller vi i dag også skarpt på noget lidt mere eksistentielt: For er det en fordel eller en hæmsko at være en erfaren it-specialist med lidt gråt i skægget eller på CV’et?
Dét vil vi meget gerne høre din mening om. Mere om det længere nede i dagens morgen-briefing.
Men lad os først tage hul på dagens første nyhed. Vi starter med en ny undersøgelse, der de offentlige digitale løsninger nyder stor tillid hos danskerne.
Høj tillid til Danmarks digitale løsninger
Tilliden til de offentlige digitale løsninger stiger fortsat og har nu ramt det højeste niveau, siden målingerne begyndte i 2021.
Hele 84 procent af borgerne i alderen 15-89 år svarer i en ny undersøgelse, at de har tillid til løsninger som MitID, borger.dk og Digital Post, lyder det i en pressemeddelelse fra Digitaliseringsministeriet.
Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med Danmarks Statistik og Ældre Sagen lavet en undersøgelse af befolkningens tillid til og oplevelser med de offentlige digitale løsninger.
Og det er særligt de ældre brugere, der rykker med nu.
I aldersgruppen 75-89 år er trygheden steget markant siden 2017, hvor tryghedsniveauet ved at bruge Digital Post i kontakten med det offentlige lå på 77 procent, mens det lyder på 89 procent i 2025.
Digitaliseringsminister Caroline Stage kalder resultaterne meget stærke og peger på, at netop den tillid bliver fundamentet for fremtidens digitale velfærd.
Microsofts Copilot tvinges ud af udbredt beskedtjeneste
Fra 15. januar bliver det ikke længere muligt at bruge Microsofts AI-chatbot Copilot på den udbredte beskedtjeneste WhatsApp.
Beslutningen skyldes, at Meta, der ejer WhatsApp, ændrer politikken for deres Business API og ikke længere vil tillade generelle AI-chatbots på platformen, skriver TechCrunch.
Microsoft opfordrer derfor brugere, der har været glad for selskabets chatbot, til at skifte til virksomhedens egne Copilot-apps eller webversion i stedet.
Selskabet gør dog opmærksom på, at chatloggen ikke følger med i forbindelse med dette skifte.
FBI går ind i sag om kæmpe databrud hos leverandør til storbanker
SitusAMC, der er en af USA’s største leverandører af realkredit-it, er blevet hacket og det kan have eksponeret følsomme kundeoplysninger fra en række amerikanske storbanker.
Det skriver New York Times, der opremser storbanker som JPMorgan, Citi og Morgan Stanley blandt nogle af de berørte banker, hvis kundedata altså kan være blevet eksponeret.
Det har nu fået FBI til at gå ind i sagen, og nu skal det føderale politi undersøge databruddet, som kan vise sig at være et meget alvorligt datalæk, hvor meget følsomme data er blevet havnet i hænderne på cyberkriminelle.
Mediet skriver, at det ikke kun er kundedata, men også detaljerede interne processer og andre bankoplysninger, der kan være kompromitteret.
Er moden alder og erfaring en hæmsko eller en fordel for it-jobsøgende seniorer?
Er erfaring og en moden alder en styrke eller en barriere, når man søger job som it-specialist i Danmark?
Vi er i gang med en artikelserie om +55-åriges muligheder på det danske it-arbejdsmarked og vi har i den forbindelse brug for dit input.
Hjælp Computerworlds strategi- og ledelsesredaktør Anders Bruun med at få svar på disse spørgsmål ved at deltage i vores korte spørgeskemaundersøgelse her.
Det tager kun få minutter.
BEC og Databricks lancerer ny dataplatform for danske banker
Fintech-virksomheden BEC har indgået et partnerskab med data- og AI-virksomheden Databricks.
Parterne har i den forbindelse lanceret en ny cloud-baseret dataplatform, der skal gøre danske pengeinstitutter mere datadrevne, effektive og AI-parate, lyder det i en meddelelse fra BEC.
Platformen bygger på Microsoft Azure og udvikles i samarbejde med Accenture.
Den nye platform er bygget til, at AI kan hjælpe pengeinstitutterne med at arbejde med deres data og skal samtidig give hurtigere og enklere datastyring af stigende, komplekse og varierede datamængder, lyder det videre.
BEC’s direktør for data kalder det "et fundamentalt skifte" i måden, bankerne bruger data på.