Verdens mest værdifulde største virksomheder spytter som bekendt hundredvis af milliarder dollars efter massive datacentre og andet AI-infrastruktur. Og så kunne man jo med fordel stille sig selv det grundlæggende spørgsmål: Hvad kan teknologien egentlig?
Forskeren dr. Bryan Reimer og fremtidsforskeren Magnus Lindkvist forsøger i bogen “How to Make AI Useful: Moving beyond the hype to real progress in business, society and life”, at svare på lige netop dét.
I bogen går de bag om hypen omkring (og frygten for!) AI og behandler i stedet teknologien som et redskab på linje med smartphone, PC og internettet, der her og nu kan bruges til at forbedre os som mennesker.
For på trods af tanken om, at AI vil revolutionere arbejdsmarkedet og skabe massefyringer, så er teknologien netop ikke fuldkommen automatisk.
Derfor vil der, for en stund i hvert fald, stadig være brug for et menneske bag rattet eller computeren. Men det betyder også at kunstig intelligens kan gøre f.eks. bilkørsel og rapportskrivning langt mere sikkert og effektivt.
Dertil er det ikke meningen, fremhæver forfatterne, at man skal bruge AI som en teknologi, der gør arbejdsopgaver nemmere blot for nemhedens skyld. Det er i stedet en teknologi, som kan hjælpe én med at blive bedre.
Ifølge Reimer og Lindkvist vil dem, som får det sværest i den kommende tid, altså være dem som enten fuldstændigt afholder sig fra AI eller som bruger den til at løse en hel opgave.
Undervejs i bogen præsenterer de blandt andet læseren for tre faser, der indrammer hvordan de ser AI’s udvikling.
Den første handler om hypen og begejstringen om den nye teknologi.
Dernæst kommer fasen, hvor begrænsninger og udfordringer forstyrrer implementering og skalering.
Endelig kommer tredje og sidste fase, der handler om hvordan teknologien som et værktøj bliver raffineret og bedre tilpasset vores behov.
Men det kan du jo eventuelt høre mere om i interviewet her.