Bog: Hvad kan AI egentlig?

To forfattere viser i bogen ”How to Make AI Useful” en måde at forstå hvordan man bør bruge kunstig intelligens.

Artikel top billede

(Foto: PR)

Verdens mest værdifulde største virksomheder spytter som bekendt hundredvis af milliarder dollars efter massive datacentre og andet AI-infrastruktur. Og så kunne man jo med fordel stille sig selv det grundlæggende spørgsmål: Hvad kan teknologien egentlig?

Forskeren dr. Bryan Reimer og fremtidsforskeren Magnus Lindkvist forsøger i bogen “How to Make AI Useful: Moving beyond the hype to real progress in business, society and life”, at svare på lige netop dét.

I bogen går de bag om hypen omkring (og frygten for!) AI og behandler i stedet teknologien som et redskab på linje med smartphone, PC og internettet, der her og nu kan bruges til at forbedre os som mennesker.

For på trods af tanken om, at AI vil revolutionere arbejdsmarkedet og skabe massefyringer, så er teknologien netop ikke fuldkommen automatisk.

Derfor vil der, for en stund i hvert fald, stadig være brug for et menneske bag rattet eller computeren. Men det betyder også at kunstig intelligens kan gøre f.eks. bilkørsel og rapportskrivning langt mere sikkert og effektivt.

Dertil er det ikke meningen, fremhæver forfatterne, at man skal bruge AI som en teknologi, der gør arbejdsopgaver nemmere blot for nemhedens skyld. Det er i stedet en teknologi, som kan hjælpe én med at blive bedre.

Ifølge Reimer og Lindkvist vil dem, som får det sværest i den kommende tid, altså være dem som enten fuldstændigt afholder sig fra AI eller som bruger den til at løse en hel opgave.

Undervejs i bogen præsenterer de blandt andet læseren for tre faser, der indrammer hvordan de ser AI’s udvikling.

Den første handler om hypen og begejstringen om den nye teknologi.

Dernæst kommer fasen, hvor begrænsninger og udfordringer forstyrrer implementering og skalering.

Endelig kommer tredje og sidste fase, der handler om hvordan teknologien som et værktøj bliver raffineret og bedre tilpasset vores behov.

Men det kan du jo eventuelt høre mere om i interviewet her.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S