Vold i computerspil gør drenge aggressive

Børn efterligner den vold, de ser i spil, når de leger med kammeraterne, og blot ti minutters spil får aggressionerne frem. To amerikanske forskere har gennemgået de sidste 20 års forskning om sammenhængen mellem børn og vold i computerspil.

En gennemgang af de sidste 20 års psykologiske forskning inden for børn og computerspil ser ud til at underbygge, at der en sammenhæng mellem især drenges aggressivitet og mængden af vold i de computerspil, de spiller.

Det konkluderer to amerikanske forskere fra det katolske Saint Leo University i Florida.

De har netop præsenteret deres gennemgang af forskningen inden for området på en kongres for den amerikanske psykolog-sammenslutning APA.

Ifølge undersøgelsen er der tegn på, at børn påvirkes på kort sigt, ligesom der kan være en langsigtet virkning af de voldelige computerspil.

Leger kungfu med kammeraterne

En af de undersøgelser, som de to forskere har gennemgået, påviser en umiddelbar stigning i unge forsøgspersoners aggressionsniveau efter at have spillet et voldeligt computerspil i mindre end ti minutter.

I en anden undersøgelse af 600 amerikanske 8. og 9. klasse-elever fandt forskerne en sammenhæng mellem, hvor meget eleverne spillede computerspil, og hvor aggressive lærerne vurderede eleverne til at være.

Det er især drenge, der tiltrækkes af de voldelige spil, og de er også mere tilbøjelige til at udleve den vold, de har set i spillene.

Børn, der spiller kungfu-spil, forsøger at efterligne spillene, når de leger med kammeraterne, viser en af de gennemgåede undersøgelser.

Lette at påvirke

Endelig er de børn og unge, der tiltrækkes af voldelige spil, samtidig individer, der er mere tilbøjelige til at blive påvirket af spillene.

Forskerne peger selv på, at der ikke kan afsiges nogen endegyldig dom over, om det er computerspillene, der er skyld i aggressiviteten, eller om aggressive børn er mere tiltrukket af at spille computerspil.

- Der bør forskes i, hvorfor mange børn og unge foretrækker at spille computerspil i stedet for udendørs leg, og i hvorfor visse persontyper er draget af de voldelige spil, skriver de to forskere, Jessica Nicoll og Kevin M. Kieffer, i rapporten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere