Danske ERP-huse øjner millioneksport

Tillægsprodukter til ERP-systemerne Navision og Axapta har potentiale til at blive et eksporteventyr for danske ERP-huse, der i kraft af systemernes danske rødder er langt fremme.

En række danske ERP-huse har fået duften af euro, dollars og anden fremmed valuta i næseborene.

Standardiserede tillægsløsninger og moduler til ERP-systemerne Navision og Axapta handles i stigende omfang på tværs af landegrænser over hele verden.

Og med produkternes danske rødder i Navision-koncernen, som blev købt af Microsoft i 2002, står danske ERP-huse stærkt.

- Der gøres et rigtig stort stykke arbejde blandt danske konsulenthuse og partnere på at udvikle løsninger, og mange af dem er internationale og på vej rundt i verden, siger udviklingschef Niels Bo Theilgaard fra Microsoft Business Solutions i Vedbæk

Danske Navision-huse har typisk mange flere års erfaring end udenlandske konkurrenter, og de opererer i øvrigt i det marked i verden, hvor der i forhold til størrelse er klart den største udbredelse af produkterne.

Gang i handlen

Navision står angiveligt for en global omsætning på mellem fem og otte milliarder kroner inklusive alt. Det anslår kilder inden for ERP-verdenen.

Licenser, implementering, konsulentydelser og tillægsløsninger, de såkaldte add-ons og moduler fra uafhængige udviklere, er de største poster i det regnestykke.

- Vi ved, at der bliver solgt masser af moduler, og at det er et stort marked. Men vi ved ikke hvor stort, for vi modtager kun licenserne, siger udviklingschef Niels Bo Theilgaard.

Han kender også godt til gæt på de fem til otte milliarder kroners afsætning omkring Navision, men han ønsker ikke selv at bidrage til gætterierne.

Flere danske ERP-huse har dog allerede hentet millioner af kroner hjem i udenlandsk valuta til Danmark. Og de satser også på at hente endnu flere hjem.

Thy Data er ét af de danske selskaber, der allerede er på banen. Konsulenthuset har solgt flere standardmoduler til Axapta blandt andet på det amerikanske marked.

En anden er NaviCom, der for en uge siden har udskilt konsulenthusets produktudvikling i et selvstændigt selskab, TopSolutions, der skal sælge tillægsløsninger primært til ERP-løsninger fra Microsoft Business Solutions.

Men de er kun to blandt mange, fortæller udviklingschefen.

Microsoft bakker op

Tillægsløsningerne til Navision er ifølge Niels Bo Theilgaard typisk opstået ved, at et konsulenthus har implementeret en række lignende løsninger inden for en branche.

Konsulenthuset beslutter sig for at forsøge at lave et egentligt modul eller en standardiseret tillægsløsning og kontakter Microsoft Business Solutions.

Hvis Microsoft Business Solutions vurderer, at det er en rigtig god løsning, og at det opfylder en række kvalitetskrav, bliver det godkendt og en beskrivelse lagt på Microsoft Business Solutions hjemmeside, fortrinsvis i de lande hvor sprogversionen rammer plet.

På Microsoft Business Solutions lister ovre tillægsløsninger findes samlet over 1.000 løsninger til Navision beskrevet.

De fremgår dog ikke i et samlet overblik men er spredt ud på mange lande med mange lokale leverandører.

Markedet for tillægsløsninger regulerer dog stort set sig selv. Microsoft Business Solutions hjælper med at skabe kontakter, men blander sig ikke i handlen.

Bedre kvalitetssikring

Med hensyn til Axapta, der i forhold til Navision henvender sig til større virksomheder, er udviklingen af moduler noget mere organiseret fra Microsoft Business Solutions side.

Microsoft introducerede tidligere på året et såkaldt Industry Builder for Axapta-progrem, hvor uafhængige softwareudviklere kan opnå tæt samarbejde med Microsoft Business Solutions om certificerede brancheløsninger til Axapta.

Danske Columbus IT Partner er et af de selskaber, der er kommet med i programmet, og som er i fuld gang med at udvikle en standardløsning til detailhandlen.

På Navision-området overvejer man hos Microsoft Business Solutions, hvordan man kan arbejde med en forbedring af kvalitetssikringen af tillægsløsningerne.

Ifølge udviklingschefen er det intet problem at få den enkelte tillægsløsning til at køre med Navision alene.

Det er straks mere besværligt, hvis kunden ønsker flere tillægsløsninger, og man skal være sikker på, at tillægsløsningerne kan køre sammen.

- Det kan man ikke bare gå ud fra, og vi er ikke kommet helt på plads med, hvordan vi griber det an. Men vi arbejder på det, siger Niels Bo Theilgaard.

Udviklingschefen kan absolut se muligheder for de danske partnere, der satser på eksporteventyret.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S