Hitachi Data Systems formår tilsyneladende at spise markedsandele fra både IBM og EMC, når det gælder disksystemer i den dyre ende af markedet. Det konkluderer rapporter fra to analysefirmaer.
Det er firmaerne A.G. Edwards & Sons og Bear, Sterns & Co., som har regnet på salgstallene for storage-firmaerne.
Begge rapporter peger på, at Hitachis indtjening på storage er gået 25 procent frem i det seneste kvartal i forhold til kvartalet før og 18 procent frem i forhold til året før.
Samtidig har EMC og IBM måttet notere en nedgang i henholdsvis salget af Symmetrix på to procent og i IBM's disksystemer på 10 procent.
Selvom Hitachi er nummer to efter EMC i den højere ende af storage-markedet og lige nu går frem, så er temperaturen i serverrummet en tand over, hvad der er godt for Hitachi i det lange løb.
Analytikerne peger nemlig på, at Hitachi står alene i salgskanalen i forhold til de to konkurrenter.
- Hitachis mangel på en betydningsfuld forhandlerpartner, som Dell og EMC og IBM og NetApp, er efter vores mening fortsat en udfordring, skriver A.G. Edwards i firmaets rapport.
Firmaet understreger dog samtidig, at Hitachi ser ud til at have den største markedsandel i fire år inden for den øvre ende af markedet.
Det skal dog ses i lyset af en hidtidig salgsnedgang i de forrige 10 kvartaler, påpeger analytiker Andrew Neff fra Bear, Sterns & Co.