Symantec vil skifte til online-antivirus

Symantec vil gradvis gå væk fra at sælge sine forbrugerprodukter i æsker og i stedet sælge dem som tjenester gennem eksempelvis internetudbydere.

I takt med udbredelsen af bredbåndsforbindelser håber sikkerhedsfirmaet Symantec at skifte fra at sælge sin software i æsker til at sælge det som service gennem eksempelvis banker og internetudbydere.

En række internetudbydere tilbyder allerede antivirus fra større leverandører som en valgmulighed i forbindelse med et bredbåndabonnement.

Via internetbanker

Det håber Symantec på at kunne udvide til også at omfatte andre af selskabets forbrugerorienterede Norton-produkter.

- Internetudbyderen køber licens til vores software og stiller servicen til rådighed. De kan stå for virusscanning, diskdefragmentering og andre af de ting, Norton SystemWorks gør, og de kan gøre det hele via internetforbindelsen, siger regionsdirektør for Stillehavsregionen David Sykes fra Symantec til nyhedstjenesten CNET.

En anden mulighed for at sælge selskabers produkter i service-form kunne være internetbanker, som ønsker at scanne deres kunders pc'er, før de får adgang til banken.

Betaling vil så eventuelt ske i form af enten en engangsbetaling for at fjerne et ondsindet program eller et fast abonnement på sikkerhedsproduktet.

Et skift til service-baserede sikkerhedsprodukter vil også kunne gøre Symantecs software mindre synlig for de kunder, der ikke er tilfredse med, hvor mange ressourcer programmerne optager i form af plads, hukommelse og arbejdstid.

- Når først du er ovre i en service-situation, så bliver programmernes fodaftryk nærmest irrelevant, siger David Sykes til CNET.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv RPA-udvikler i PET

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S