Virksomheder tager oplevelsesøkonomien til sig på nettet

SPECIALESKRIVERNE: Når man benytter oplevelser til at
sælge et produkt, er man ovre i begrebet oplevelsesøkonomi. Et begreb, der også sagtens kan bruges på nettet.

Forfatter:
Sanne Vagner Sørensen, 27 år, er cand.mag. i visuel kultur fra Københavns Universitet Amager.

Skrev speciale om:
Visual experience – karakteristik af tre danske hjemmesider ud fra begreberne visuel identitet, branding og oplevelsesøkonomi (produktion af film, computerspil og anden elektronisk underholdning, legetøj, multimedier og lignende.)

Med andre ord:
– Jeg sammenlignede Hummels, Bang & Olufsens og Legos hjemmesider med vægt på visuel identitet, branding og oplevelsesøkonomi: Hvordan udtrykker de sig visuelt over for brugerne? Hvordan er deres brandingsstrategi? Og hvordan håndterer de oplevelsesøkonomien på deres hjemmesider?


Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Sanne Vagner Sørensen skrev om "Visual experience"
Se flere specialer

Hvilken undersøgelses-metode benyttede du?
– Jeg tog udgangspunkt i forskellige teoretikere og selvfølgelig mig selv som bruger. En visuel oplevelse er så individuel, som noget kan blive. Vi har hver især et personligt indtryk af alt, hvad vi ser, og det gælder i høj grad også de hjemmesider, vi besøger.

Hvilke konklusioner kom du frem til?
– At det overordnet er svært at definere, hvordan en oplevelse kommer til udtryk på en hjemmeside. Men frem for alt, at Legos hjemmeside adskiller sig væsentlig fra de to andre virksomheders. Den henvender sig til børn og er derfor nødt til at inddrage oplevelser i deres branding, hvilket kommer til udtryk i en meget interaktiv hjemmeside med blandt andet spil og demoer. Det og et brugerfællesskab i form af en web-baseret medlemsklub med to millioner brugere er med til at dyrke et fællesskab opstået alene omkring et brand – det vil sige de såkaldte brand-fællesskaber.

Hvordan fik du ideen?
– Jeg har altid været meget interesseret i nettet som medie og specielt i det grafiske webdesign. På studiet har jeg selvfølgelig også beskæftiget mig meget med de visuelle felter, vi omgiver os med i hverdagen og synes, det er interessante funderinger, der er om, hvordan en bruger for eksempel opfatter Hummel, når han ser deres hjemmeside.

Hvad er din fremtidsudsigter?
– Lige nu arbejder jeg som vikar på Statens Serum Institut i deres biblioteks- og informationsafdeling. Men på længere sigt kunne jeg godt tænke mig at arbejde mere med internetmediet, og den store drøm er at blive webredaktør på et kulturtidsskrift.

HVAD ER DIT SPECIALE?

Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig. Ring eller skriv til Tine Havkrog Jensen på 77 300 363 eller t.jensen@cw.dk

Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere