Effektiv ny måde at lave brugerundersøgelse på

SPECIALESKRIVERNE: Farvel til det klassiske spørgeskema og goddag til Cultural Probes, der forhåbentlig kan hjælpe virksomheder til at spare penge, hvis alt går efter planen.

Forfattere:
Martin Niedersøe og Morten Dannesboe, begge 28 år og har begge en eksamen fra CBS i HA(dat).

Skrev speciale om:
Cultural Probes og om muligheden for at digitalisere metoden samt anvendelses-muligheder.

Med andre ord:
– Cultural Probes er en brugerundersøgelses-metode, man anvender til at afdække informationer om brugere. Et pendant til et traditionelt spørgeskema, men med den væsentlige forskel, at brugeren ikke er bundet til de spørgsmål, man har valgt at indlemme i et klassisk spørgeskema.


Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Martin Niedersøe skrev om "Cultural Probes"
Se flere specialer

Hvordan det?
– Man lader brugeren selv indsamle data og dermed lave sin egen undersøgelse ved hjælp af en pakke med cultural probes. En enkel probe kan være en opgave, hvor man beder folk om at tage et billede. I så fald ville der medfølge et kamera.

Hvad er det nyskabende i jeres speciale?
– Vi forsøgte at digitalisere metoden ved at lave cultural probes bestående af opgaver der kunne løses med en mobiltelefons hjælpemidler. For os var det indlysende at bruge et medie, som næsten alle folk er fortrolige med. Det kan godt være, at man ikke har en pc, men en mobil har næsten alle, og de kan bruge den.

Lykkedes det i praksis?
– Ja. Vores undersøgelse, hvor vi afdækkede et arbejdsmiljø, viste, at det godt kan lade sig gøre at indsamle data på denne måde. Vi sendte opgaver ud til folks mobiler, som så svarede tilbage enten via sms eller mms. Faktisk var det en succes, og folk var positive. Dertil er der også det økonomiske aspekt. For virksomheder er det her en enkel og billig måde at lave effektive brugerundersøgelser på. I stedet for at hyre et firma til at lave en undersøgelse, kan man bruge cultural probes.

Har I planer om at videreudvikle ideen?
– Ja. Vi har talt med vores vejleder om at søge iværksætterstøtte og skabe et rent produkt, vi ville kunne sælge til virksomheder.

Hvad er drømmejobbet?
– Drømmejobbet ved jeg ikke helt. Men drømmen er at blive selvstændig med den frihed og risiko, det indebærer. Janus Friis (Skype-stifterenm red.) har jo banet vejen og vist, at det kan lykkes, bare man har viljen og modet.

Martin Niedersøe og Morten Dannesboe fik karakteren 10 for deres speciale i august.

HVAD ER DIT SPECIALE?

Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig. Ring eller skriv til Tine Havkrog Jensen på 77 300 363 eller t.jensen@cw.dk

Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere


Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere