Producenter får stryg for 100 megabit Wi-Fi-ræs

Analysefirmaet Gartner advarer virksomheder mod at investere i det nye trådløse netværksudstyr til 802.11n-standarden, før standarden er på plads.

Selvom flere producenter af trådløst netværksudstyr allerede har sendt de første produkter på markedet, som hævder at være kompatible med den nye standard 802.11n, så kniber det i praksis med kompatibiliteten, viser tests.

802.11n er en ny standard for trådløse lokalnetværk, som endnu ikke er endeligt på plads.

Det har dog ikke afholdt producenterne fra at tyvstarte med udstyr til standarden, som lover en båndbredde på 100 megabit eller højere.

Men i praksis har udstyret svært ved at leve op til løfterne, viser tests fra blandt andet Farpoint Group og magasinet eWeek.

Det giver især problemer, når udstyret sættes op inden for rækkevidde af udstyr, der benytter ældre standarder for trådløse netværk.

Udstyr til trådløse lokalnetværk eller Wi-Fi bliver normalt afprøvet, før det bliver godkendt af Wi-Fi Alliance, som er dannet for blandt andet at sikre indbyrdes kompatibilitet.

De første 802.11n-produkter er imidlertid ikke afprøvet og godkendt, da standarden endnu ikke er endeligt på plads.

Derfor advarer analysefirmaet Gartner nu mod, at virksomheder investerer i udstyret med håb om mere trådløs båndbredde.

- Vi mener, at de nuværende løfter om 802.11n-kompatibilitet er ren varm markedsføringsgas, skriver analytikerne Ken Dulaney og Rachna Ahlawat fra Gartner i en rapport.

I stedet bør man vente, indtil standarden er på plads, og udstyret er godkendt.

Mindre virksomheder og private kan derimod tage lidt lettere på advarslerne, da der er visse fordele ved det nye udstyr ud over hastighedsforøgelsen, som kan komme dem til gavn.

Til gengæld risikerer man at investere i udstyr, der viser sig ikke at være kompatibelt med kommende 802.11n-udstyr.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job