Mobilen skal ses som et potentiale

SPECIALESKRIVERNE: Mobilen er ofte et udskældt medie i forbindelse med børn og unge. Men samtidig med, at den medfører nye adfærdsmønstre, indgår også en masse potentiale og ikke mindst leg.

Forfatter:
Brit Sung Kyung Kim Bech, 38 år er cand.mag i visuel kultur fra Københavns Universitet Amager.

Skrev speciale om:
“Mobilen og ubiquitous computing – Fra mobilitet til kontinuitet mellem rum og om leg i visuel kultur. To nye dimen­sioner i digitale kommunika­tions- og læringsmiljøer.

Med andre ord:
– Jeg har undersøgt, hvordan ny teknologi åbner for nye kommunikations- og adfærdsmønstre i vores hverdag. Hvordan mobilen og it, der vinder mere og mere indpas, påvirker vores hverdag og kultur, især som det ses ved børn og unges brug af mobilen.


Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Brit Sung Kyung Kim Bech skrev om “Mobilen og Ubiquitous ­computing”.
Se flere specialer

Hvad betyder ubiquitous computing?
– Det er skridtet efter pervasive computing. Som den danske oversættelse, allestedsnærværende afslører, er det når en mobil enhed, der kommunikerer med computerkraft, bliver indlejret i omgivelserne. Det gælder både i arkitekturen, en genstand eller eksempelvis i bilen.

Hvad er konklusionen?
– Med mobilen og anden trådløs teknologi opstår der en kontinuitet mellem rum. De ændringer, som opstår deraf, betyder, at legen indgår som praksis, når de unge kommunikerer i digitale onlinemiljøer. Legens struktur og regelsæt går ind og danner fælles grundlag for en social praksis. Derfor er det vigtigt at se internettet og mobilen som et potentiale og ikke kun et udskældt medie.

Hvordan fik du ideen?
– Da firmaet 3 i september 2003 lancerede den første kampagne for videomobiler (som de hed dengang) fik slogans som “Fra sci-fi til virkelighed” mig op på mærkerne. Udløbere af højteknologisk forskning, der oprindeligt er udviklet til forsvaret blev allemandseje og dybest set lanceret som legetøj. Hvilke konsekvenser har det for os og vores samfund? Det var her ideen til specialet begyndte at tage form.

Hvad laver du nu?
– Siden afleveringen har jeg arbejdet på Sikker Internet projekt i Medierådet for Børn og Under under EU Safer internet Action Plan. Mit fokus fremad er at komme til at forske med innovative projekter inden for digitale medier i forhold til, hvordan de indgår i vores kulturelle og sociale praksis.

Brit Sung Kyung Kim Bech fik karakteren 10 for sit speciale i december 2004.

Læs mere om emnet på Brits blog:
Visual Culture Cross Media

HVAD ER DIT SPECIALE?

Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig. Ring eller skriv til Tine Havkrog Jensen på 77 300 363 eller t.jensen@cw.dk

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S