Projektledelse giver afkast i spilbranchen

SPECIALESKRIVERNE: Der er mange penge i spilbranchen, men for mange projekter kuldsejler, og der er ikke det afkast, der burde være. Det blev udgangs­punktet for et speciale om projektledelse af spil­udvikling.

Forfatter:
Asbjørn M. Søndergaard, 25 år er cand.it. i medieteknologi og spil fra IT-Universitetet med en BA i virksomhedsstudier fra RUC. Endvidere er han uddannet producer fra DADIU.

Skrev speciale om:
“Framework for game development” – Projektledelse af spiludvikling. Et forsøg på at udvikle en metodisk ramme til spiludvikling med fokus på at mindske de økonomiske risici inden for spil­udvikling.

Med andre ord:
– Med udgangspunkt i post mortems (evaluering af succesfulde spil) for de seneste seks år har jeg undersøgt dels, hvorfor der er så lidt afkast inden for spilbranchen, når det er en branche, der er i mindst lige så høj vækst som andre dele af it-branchen. Dels hvordan man kan mindske de økonomiske risici i forbindelse med spiludvikling.


Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Asbjørn M. Søndergaard skrev om “Framework for game development”.
Se flere specialer

Hvordan fik du ideen?
– Efter at have deltaget i Game Developers Conference i San Jose i Californien i 2004, blev jeg meget inspireret, da det her virkelig gik op for mig, hvor mange muligheder der er i branchen. Samtidig så jeg chancen for at beskæftige mig med spilproduktion ud fra et ledelsesmæssigt perspektiv, da jeg også gerne ville bruge min erfaring med management­teori fra RUC.

Hvad er konklusionen?
– At man burde ændre investeringsmodellen, når det kommer til spilproduktion. Det vil give større afkast, hvis man investerer flere penge i præproduktionen og dermed evaluerer projektet tidligere. Her kan man med fordel lade sig inspirere af agil softwareudvikling. Nu om stunder er der så mange folk koblet på spiludviklingsprojekterne, at jo længere henne i processen man er, desto dyrere bliver det, hvis det mislykkes.

Hvad laver du nu?
– Jeg er ansat hos spiludviklingsfirmaet Guppyworks, hvor jeg er med til at udvikle spil om H.C. Andersen og hans eventyr.

Hvad er dit drømmejob?
– At blive spilproducer, men også bare at arbejde med spil generelt.

Asbjørn M. Søndergaard fik 10 for sit speciale 21. april.

HVAD ER DIT SPECIALE?

Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig. Ring eller skriv til Tine Havkrog Jensen på 77 300 363 eller t.jensen@cw.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere