Projektledelse giver afkast i spilbranchen

SPECIALESKRIVERNE: Der er mange penge i spilbranchen, men for mange projekter kuldsejler, og der er ikke det afkast, der burde være. Det blev udgangs­punktet for et speciale om projektledelse af spil­udvikling.

Forfatter:
Asbjørn M. Søndergaard, 25 år er cand.it. i medieteknologi og spil fra IT-Universitetet med en BA i virksomhedsstudier fra RUC. Endvidere er han uddannet producer fra DADIU.

Skrev speciale om:
“Framework for game development” – Projektledelse af spiludvikling. Et forsøg på at udvikle en metodisk ramme til spiludvikling med fokus på at mindske de økonomiske risici inden for spil­udvikling.

Med andre ord:
– Med udgangspunkt i post mortems (evaluering af succesfulde spil) for de seneste seks år har jeg undersøgt dels, hvorfor der er så lidt afkast inden for spilbranchen, når det er en branche, der er i mindst lige så høj vækst som andre dele af it-branchen. Dels hvordan man kan mindske de økonomiske risici i forbindelse med spiludvikling.


Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Asbjørn M. Søndergaard skrev om “Framework for game development”.
Se flere specialer

Hvordan fik du ideen?
– Efter at have deltaget i Game Developers Conference i San Jose i Californien i 2004, blev jeg meget inspireret, da det her virkelig gik op for mig, hvor mange muligheder der er i branchen. Samtidig så jeg chancen for at beskæftige mig med spilproduktion ud fra et ledelsesmæssigt perspektiv, da jeg også gerne ville bruge min erfaring med management­teori fra RUC.

Hvad er konklusionen?
– At man burde ændre investeringsmodellen, når det kommer til spilproduktion. Det vil give større afkast, hvis man investerer flere penge i præproduktionen og dermed evaluerer projektet tidligere. Her kan man med fordel lade sig inspirere af agil softwareudvikling. Nu om stunder er der så mange folk koblet på spiludviklingsprojekterne, at jo længere henne i processen man er, desto dyrere bliver det, hvis det mislykkes.

Hvad laver du nu?
– Jeg er ansat hos spiludviklingsfirmaet Guppyworks, hvor jeg er med til at udvikle spil om H.C. Andersen og hans eventyr.

Hvad er dit drømmejob?
– At blive spilproducer, men også bare at arbejde med spil generelt.

Asbjørn M. Søndergaard fik 10 for sit speciale 21. april.

HVAD ER DIT SPECIALE?

Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig. Ring eller skriv til Tine Havkrog Jensen på 77 300 363 eller t.jensen@cw.dk

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job