Klassiske telefonnumre truet af ny teknologi

Det gamle system med telefonnumre kan være på vej mod sit endeligt. I stedet kan vi nu se en fremtid i møde, hvor det bliver muligt at ringe til mailadresser eller instant messaging-programmer.

Det gamle system med telefonnumre og nationale nummerplaner kan være på vej mod sit endeligt.

I stedet kan vi nu se en fremtid i møde, hvor det bliver muligt at ringe til hinandens mailadresser eller modtage opkald på vores Instant Messaging-program.

Eller bare ringe gratis til hinandens IP-telefoner. Eller noget helt tredje, vi ikke kan forestille os i dag.

Navnet er ENUM

Sådan lyder nogle af de muligheder, der kan følge i kølvandet på et nyt initiativ, der lige nu er på vej gennem It- og Telestyrelsen.

Teknologien hedder ENUM – tElephone Number Mapping – og er en simpel måde at knytte telefonnumre sammen med internettets væld af kommunikationsformer og identiter.

Ideen er, at man i ENUM-database kan tildele et telefonnummer en almindelig webadresse og hertil knytte et væld af andre kontaktinformationer om ejeren af nummeret – eksempelvist mobilnumre og mailadresser.

Den slags integration af bruger-information bygger ikke bare bro mellem internet og telefonnet, men også mellem mange af de internetbaserede tjenester, som mange mennesker i dag benytter sig af.

På vej mod endeligt dødsstød

I Danmark har teleanalytikeren Torben Rune fra firmaet Netplan i årevis påpeget mulighederne i at integrere telefonnumre og internet.

- Det er et stort skridt på vej mod det endelige dødsstød til det gamle telefonnummersystem, siger han.

Torben Rune påpeger, at vi i dag er nødt til at føre samtaler fra telefon til telefon, men fremover vil integrationen betyde, at man vil kunne etablere samtaler på alle mulige andre måder end via det tradionelle telefonnet.

- Det betyder ikke bare, at de gamle teleudbydere får en udfordring. Det betyder også, at det ikke længere giver mening at holde fast i et nummerbaseret telefonsystem, siger Torben Rune.

Han anser ENUM for at være endnu et væsentligt skridt ud af den vej, telefonien længe har bevæget sig.

- Med en globalt, standardiseret integration mellem så mange forskellige kommunikationsformer, vil det i endnu højere grad blive svært for udbyderne at tjene penge på samtaler. I stedet må de satse på at udvikle tjenester, der baserer sig på teknologien, siger han.

Primært IP-udbydere

Indtil videre har teknologien primært været anvendt af IP-telefoni-udbydere, der via et opslag i en privat drevet ENUM kan undgå at sende samtalen ud via det almindelige telefonnet, hvor de skal betale til ejeren af nettet – eksempelvist TDC – for brugen.

I stedet bliver det hermed gratis at etablere en samtale mellem to IP-kunder, fordi samtalen holdes på internettet.

Ideen om en ENUM-database er ikke ny.

Allerede i 2002 begyndte It- og Telestyrelsen at rode med tanken, og den har flere gange været i høring hos telebranchen, der har valgt at vende tommelfingeren nedad til ideen.

I mellemtiden har det statsejede it-selskab UNI-C ansøgt om at drive de første danske forsøg med ENUM, og nu er It- og Telestyrelsen og videnskabsministeren endelig på vej med en undersøgelse af, hvordan forsøgene kan drives i praksis.

Forsøgene kommer efter, at der længe har eksisteret både private og nationale forsøg i udlandet, ligesom netværks- og telegiganten Cisco længe har produceret hardware, der understøtter basale ENUM-funktioner.

It- og Telestyrelsen håber at være klar med en køreplan inden sommerferien.

Gives der grønt lys til UNI-C, forventes det, at de første forsøg kan være i gang inden for få måneder.

UNI-C vil indtil videre drive tjenesten gratis, men de nærmere forhold er endnu ikke besluttet.

Dog håber UNI-C med tiden at kunne udvikle en model, hvor brugerne selv kan opdatere deres informationer i ENUM.

Læs mere om ENUM i fredagens trykte udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere