Ny bølge af IP-telefoni ånder TDC i nakken

Tema: TDC skal lægge sig i selen, hvis de vil ride med på næste bølge af IP-telefoni, hvor kodeordet bliver integration, og hvor konkurrenterne vil komme fra it-branchen.

Da første bølge af IP-telefoni ramte erhvervslivet, handlede den om at mindske udgifterne til telefoni.

Den næste bølge, som begynder at hæve sig i horisonten, handler ikke kun om kroner og ører.

IP-telefoni skal i fremtiden kunne mere end at agere talerør på tværs over et datanetværk, og det betyder, at TDC skal frem i skoene.

Sidder på markedet

TDC sidder på næsten tre fjerdedele af erhvervsmarkedet, hvis man regner Netdesigns kunder med.

Det hænger blandt andet sammen med, at TDC allerede er ude hos virksomhederne qua PSTN-telefonerne.

– Hvis man taler telefoni, er TDC den første virksomhed, som mange kommer i tanke om, og det har betydet, at TDC fra starten har fået mange af de kunder, der ville skifte til IP-telefoni, siger Brian Troelsen, analytiker hos IDC.

Han påpeger, at de virksomheder, der indtil nu er skiftet til IP-telefoni, har haft omkostningsbesparelser for øje. De ville spare telefonabonnementer og opnå en billigere trafik.

De vigtige trends

Brian Troelsen er en af dem, der tror på, at det er applikationer, der skal få de næste virksomheder med på vognen, og dermed drive den næste IP-bølge.

Oven i IP-telefonien kan der lægges et udvalg af services som eksempelvis callcenter-løsninger, voicemail eller integration med kalenderen og mails på pc’en.

– Man kan opnå nogle effektiviseringsgevinster ved eksempelvis hele tiden at kunne se, hvem der er online, og om det er på mail, fastnettet eller mobilen, siger Brian Troelsen.

Han fremhæver integrationen mellem specielt mobiltelefoner og IP-telefoni som en vigtig trend.

Nye spillere

Computerworld har tidligere beskrevet, at der er produkter, som kombinerer IP- og GSM-telefoni, under opsejling i Danmark.

Telia forventer at introducere deres nye satsning Telia Mobile@home i løbet af 2006. Brugerne får en telefon, der med samme nummer virker som IP-telefon hjemme og som almindelig mobiltelefon ude.

Standarden, der vil blive benyttet, er Unlicensed Mobile Access (UMA), der forener en lang række eksisterende teknologier, herunder Bluetooth, GSM, GPRS og 802.11.

De virksomheder, der kommer til at tegne markedet, bliver de leverandører, der er stærke på softwaresiden.

– TDC skal stramme sig an, for applikationer er ikke selskabets stærkeste side. Det bliver aktører fra it-verdenen som eksempelvis IBM, som kommer til at stå stærkt, siger Brian Troelsen.

Sikkerhedsrisici

Applikationer bliver også en vigtig faktor i forhold til sikkerhed, for efterhånden som IP-telefoni breder sig, vil der også komme angreb ad denne kanal.

Brian Troelsen påpeger, at IP-telefoni er mere udsat for angreb end traditionel telefoni, da der er tale om mere åbne systemer.

– Vi har endnu ikke set de store angreb, men jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal komme, siger han.

Han vurderer, at der vil blive udviklet diverse filtre og systemer til nummergenkendelse, som skal være med til at dæmme op for virusangreb og andre sikkerhedsangreb.

Et forretningssystem

Brian Troelsen vurderer, at udbredelsen af IP-telefoni vil tage fart i takt med, at virksomheder skal udskifte deres telefon-systemer.

– Der er nok ikke så mange virksomheder, som man lige umiddelbart tror, der benytter IP-telefoni. Det er langt hen af vejen store virksomheder med megen intern trafik, der har skiftet telefonsystem for at spare penge, siger han.

Brian Troelsen understreger, at IP-telefoni bør betragtes som en integreret del af den øvrige forretning, og at det reelt set, i kombination med et CRM-system, kan være med til at øge omsætningen.

De kommende to uger bringer Computerworld et tema om IP-telefoni. Kommentarer kan sendes direkte til Søren Muncken på s.muncken@cw.dk

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job