Unge: Mobiltelefonen slår klart fjernsynet

Unge mellem 16 år og 24 år vil hellere lege med mobiltelefonen end se fjernsyn. Kvinder og personer under 40 år er de mest entusiastiske mobilbrugere.

- Video killed the radio star, lød det i et hit fra 1979 med de for længst glemte Buggles.

En ny britisk undersøgelse viser, at tv-stjernerne nu selv risikerer at gå samme vej - i hvert fald, hvis de 16- til 24-årige ikke snart ændrer deres medievaner.

Den omfattende undersøgelse - der baserer sig på svar fra mere end 16.500 englændere - viser nemlig, at mobiltelefonen opfattes som et vigtigere teknologisk produkt end fjernsynet for de unge.

Mobilen er vigtigere

Det er særligt udpræget blandt unge kvinder, hvor 26 procent nævner mobiltelefonen som det vigtigste middel til kommunikation og medieforbrug.

Internettet er dog fortsat topscoreren med en andel på omkring 50 procent i denne gruppe.

Undersøgelsen, the Mobile Life Report 2006, er sponsoreret af Carphone Warehouse, en britisk forhandler af mobiltelefoner, der også driver teleselskabet Talk Talk.

Den ansete forskningsinstitution London School of Economics har også deltaget i udarbejdelsen af rapporten.

Telefonen giver tryghed

Yngre brugere har en væsentlig mere positiv opfattelse af mobiltelefonen end generationen over de 40 år.

- Et flertal i aldersgruppen 18-40 år siger, at mobiltelefonen har forøget deres livskvalitet, mens meningerne er delt ligeligt for og imod blandt brugere over 40 år, hedder det i rapporten.

Kvinder bruger deres mobiler mere og er gladere for dem end mænd.

Det skyldes blandt andet, at telefonen bidrager til at give øget tryghed.

Blandt kvinder siger 54 procent således, at de føler sig meget tryggere i trafikken, hvis de har deres mobiltelefon med. Det samme gælder for 25 procent af mændene.

Hver femte af de adspurgte siger, at de af og til anvender mobiltelefonen som et barrieresignal for at undgå uønskede samtaler eller kontakter. Blandt unge kvinder under 25 år er det mere end hver anden, der bruger mobilen på denne måde.

- Kvinder, der er alene på cafe eller bar, eller sidder i et tog, synes at bruge deres mobiler som barrieresignaler på samme måde som de plejede at kigge i en avis, eller læse i et blad, for at vise mænd, der var ude på noget, eller andre, der ville forstyrre, at de er optagede, skriver Kate Fox, en af rapportens forfattere.

Always on

Undersøgelsen viser, at mobiltelefonen i stigende grad medbringes hvor som helst – også i sengen.

- Kun 14 procent siger, at de slukker helt for deres mobiltelefon, når de har sex, lyder det i rapporten.

Omkring 40 procent siger, at de aldrig eller kun meget sjældent lukker for deres telefon.

Rapporten peger også på, at begejstringen over mobiltelefonen kan tage overhånd.

Knap 10 procent af de adspurgte mellem 16 år og 24 år erkender således selv, at de i større eller mindre grad er blevet afhængige af deres telefon.

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S