IBM vil lade hastigheden bestemme prisen

IBM planlægger at ændre selskabets prissætning for software, så licensen afhænger af processorernes faktiske ydelse frem for antallet af kerner.

IBM tumler med planer om at ændre selskabets prissætning af softwarelicenser, så prisen ikke længere afhænger af antallet af processorer eller kerner, men i stedet af processorernes faktiske ydelse.

I dag prissætter IBM licenserne ud fra processortype og antallet af kerner.

Denne model er ifølge it-giganten ikke optimal i takt med, at virtualisering, grid og flerkerne-processorer bliver mere udbredt.

Bruger begge modeller

Softwarefirmaer prissætter typisk deres licenser efter antallet af processorer, der skal afvikle softwaren hos kunden.

Visse softwarefirmaer betragter processorer med flere kerner som én processor, mens andre regner hver kerne som en processor i forhold til licensprisen.

IBM gør i dag begge dele, hvor selskabets Power-processorer opgøres efter antallet af kerner og x86-processorer regnes for én uanset antallet af kerner.

Det vil selskabet forsøge at ændre, så prisen i stedet kommer til at afhænge af processorernes faktiske ydelse.

Skal tænke i værdi

- Vi vil have kunderne til at tænke i "værdi-enheder" for hver processor i stedet for antallet af kerner, siger talsmand Jeff Tieszen fra IBM.

Disse værdi-enheder vil blive baseret på den ydelse, IBM ud fra tests måler for de forskellige processorer.

Det skal opveje de problemer, der kan opstå i forhold til at sætte en fair pris for nye generationer af flerkerne-processorer som eksempelvis Intels kommende Xeon-processor med fire kerner.

Prisændringerne vil komme til at gælde for samtlige IBM's middleware-produkter bortset fra Tivoli Storage Manager og Ascential-produkterne, når de en gang falder på plads.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil