Softwaregiganten Microsoft afviser, at selskabets udfordring mod Apples altdominerende iPod og iTunes-platform bliver en efterligning.
Microsofts Zune henter i stedet inspirationen fra selskabets erfaringer med Xbox samt internettjenester som YouTube.
- Vi laver ikke bare Zune for at kopiere det, som de andre har. Vi tror, at der er nogle reelle fordele i det, som Microsoft kan bidrage med her, siger produktchef Robbie Bach fra Microsoft til InformationWeek.
Flere milliarder kroner
Microsoft forventer at skyde flere milliarder kroner i Zune over de næste år, uden det dog målt i kroner og øre vil være så stor en satsning som Xbox har været det.
Netop forretningsmodellen for Xbox kommer til at tjene som inspiration for Zune, skriver Microsoft-watch.com.
Det betyder, at Zune skal være en blanding af hardware, software og forskellige tjenester.
Microsoft ser en mulighed for at skabe dets egen platform som modstykke til Apples ved at satse på sociale netværkstjenester, som selskabet har haft positive erfaringer med fra Xbox Live.
Søgning i video-indhold
Et andet vigtigt fokus vil være indbyggede tjenester til søgning i videoindhold med tjeneste YouTube som forbillede.
Zune-hardwaren under udvikling vil således få mulighed for at gå på internettet ved hjælp af en trådløs forbindelse.
Microsoft forventer ifølge Microsoft-watch.com, at der vil gå mindst tre til fem år, før Zune vil kunne blive en overskudsforretning for selskabet.