Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Google: Rapporter om klik-svindel overdriver

Google hævder i en ny rapport, at analysefirmaerne regner forkert, når de opgør andelen af falske klik på vegne af annoncørerne.

Internetfirmaet Google, der i høj grad er afhængig af indtægterne fra klik på annoncer, påpeger i en ny rapport, at flere af de firmaer, der analyserer webtrafik for at finde fup med klik på reklamer, bruger fejlbehæftede metoder.

Google er sammen med flere af selskabets konkurrenter kommet i modvind fra annoncører, der mener at være blevet snydt på grund af falske klik.

Googles annoncemodel bygger på betaling pr. klik.

To former for svindel

Det kan føre til to former for svindel.

Enten kan annoncørens konkurrenter sørge for, at der bliver klikket mange gange på annoncørens annoncer for at presse reklameudgifterne op, uden annoncøren får noget ud af det.

Eller også kan den ansvarlige for det websted, hvor reklamerne vises, selv klikke på annoncerne for at give sig selv en større indtægt.

Flere af de firmaer, der hjælper annoncører med at måle, hvor stor en andel der er falske klik, anslår, at op mod 30 procent af klikkene er fup.

Uenige om målinger

Striden mellem Google og annoncørerne går netop på målingen af de falske klik. Google overvåger selv annoncerne og fratrækker de klik, Google vurderer er falske.

Den andel er imidlertid mindre, end de tal annoncørernes analysefirmaer er nået frem til.

I den nye rapport fremhæver Google en række metodefejl hos analysefirmaernes målinger.

Blandt andet tæller flere af dem et falsk klik flere gange, når en bruger af den ene eller anden grund genindlæser en side.

Selv om Google for nylig indgik et forlig med en række af de annoncører, der havde sagsøgt firmaet, så er der stadig flere hundrede firmaer, der har sagt nej tak til forliget og forbeholder sig retten til at fortsætte med at sagsøge Google.

Google fremhæver tre firmaer, som ifølge selskabet har pustet tallene kunstigt op på grund af fejlagtige metoder: ClickFacts, Click Forensics og MordComms AdWatcher.

Google vil nu samarbejde tættere med de tre firmaer for at nå frem til mere præcise opmålinger.

- Det er vi meget spændte på. Det er et skridt i den rigtige retning, siger strategichef Mikhail Ledvich fra ClickFacts.

Relevant link

Google rapport (PDF)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere