Google: Rapporter om klik-svindel overdriver

Google hævder i en ny rapport, at analysefirmaerne regner forkert, når de opgør andelen af falske klik på vegne af annoncørerne.

Internetfirmaet Google, der i høj grad er afhængig af indtægterne fra klik på annoncer, påpeger i en ny rapport, at flere af de firmaer, der analyserer webtrafik for at finde fup med klik på reklamer, bruger fejlbehæftede metoder.

Google er sammen med flere af selskabets konkurrenter kommet i modvind fra annoncører, der mener at være blevet snydt på grund af falske klik.

Googles annoncemodel bygger på betaling pr. klik.

To former for svindel

Det kan føre til to former for svindel.

Enten kan annoncørens konkurrenter sørge for, at der bliver klikket mange gange på annoncørens annoncer for at presse reklameudgifterne op, uden annoncøren får noget ud af det.

Eller også kan den ansvarlige for det websted, hvor reklamerne vises, selv klikke på annoncerne for at give sig selv en større indtægt.

Flere af de firmaer, der hjælper annoncører med at måle, hvor stor en andel der er falske klik, anslår, at op mod 30 procent af klikkene er fup.

Uenige om målinger

Striden mellem Google og annoncørerne går netop på målingen af de falske klik. Google overvåger selv annoncerne og fratrækker de klik, Google vurderer er falske.

Den andel er imidlertid mindre, end de tal annoncørernes analysefirmaer er nået frem til.

I den nye rapport fremhæver Google en række metodefejl hos analysefirmaernes målinger.

Blandt andet tæller flere af dem et falsk klik flere gange, når en bruger af den ene eller anden grund genindlæser en side.

Selv om Google for nylig indgik et forlig med en række af de annoncører, der havde sagsøgt firmaet, så er der stadig flere hundrede firmaer, der har sagt nej tak til forliget og forbeholder sig retten til at fortsætte med at sagsøge Google.

Google fremhæver tre firmaer, som ifølge selskabet har pustet tallene kunstigt op på grund af fejlagtige metoder: ClickFacts, Click Forensics og MordComms AdWatcher.

Google vil nu samarbejde tættere med de tre firmaer for at nå frem til mere præcise opmålinger.

- Det er vi meget spændte på. Det er et skridt i den rigtige retning, siger strategichef Mikhail Ledvich fra ClickFacts.

Relevant link

Google rapport (PDF)

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car