Den indflydelsesrige amerikanske forbrugerorganisation ConsumerReports.org, der står bag magasinet Consumer Reports, kritiseres nu af flere antivirusfirmaer for unødigt at have skabt et stort antal nye virusser.
For at sætte de 12 mest populære antivirusprogrammer på prøve, skabte organisationen 5.500 nye varianter ud fra de seks mest almindelige virusfamilier i omløb.
Det skulle angiveligt afprøve programmernes evne til at opdage og beskytte mod nye trusler.
Metoden er imidlertid kontroversiel og går stik imod antivirusfirmaernes egne uskrevne love.
- Antivirusmiljøet har altid været kraftig modstander af at skabe ny malware uanset formålet. Der er simpelthen ingen grund til det. Der bliver skrevet rigeligt nye virusser hele tiden, skriver Virus Bulletins John Hawes på sin weblog.
Der findes ifølge McAfee over 200.000 virusser i selskabets database. Alligevel udgør Consumer Reports nye virusser et alvorligt bidrag til den samling.
- Var det virkelig nødvendigt for dette blad at lave over 5.000 nye? Det er lidt som at teste brandkorps ved at tænde et stort antal brande rundt i hele landet og se, hvilke der er hurtigst til at slukke dem, siger teknisk chef Graham Cluley fra Sophos.
Relevant link