Asustek gør klar til opsplitning

Asustek vil splitte selskabet op for at kunne satse på selskabets egne produktserier uden interessekonflikt med de pc-producenter, selskabet producerer for.

Verdens største producent af bundkort, taiwanske Asustek, forbereder en opsplitning af selskabet for at undgå kritik fra de pc-producenter, firmaet fremstiller produkter for.

Asustek har allerede indgået et samarbejde med Giga-Byte Technology om fælles produktion af selskabets egne mærkevarer af bundkort.

Asustek vil imidlertid ikke stoppe dér.

Splittes op

Selskabet vil splitte firmaet op i en division, der skal stå for at producere elektronik for Asusteks kunder, og en division, der skal udvikle Asusteks egne mærker.

Det er en model, eksempelvis Acer tidligere har benyttet sig af for at undgå interessekonflikt mellem produktion af pc'er for andre pc-producenter og selskabets egne produkter.

Udover bundkort og grafikkort producerer Asus endvidere bærbare pc'er samt en lang række andre elektronikprodukter under selskabets egne varemærker.

Asustek vil samtidig forsøge at opbygge et miljøvenligt omdømme, oplyser designchef Markus Wierzoch.

Det skal ske ved at benytte flere materialer, der er lettere at nedbryde i naturen eller genbruge.

Samtidig vil Asustek opdele pc'en i komponenter, der gør det nemmere at genbruge de forskellige dele i flere trin, så flere brugere vælger blot at udskifte visse komponenter og beholde andre, når pc'en skal opgraderes.

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil