Elselskabernes drøm om fiber

De danske elselskabers fibereventyr ligner en økonomisk fiasko, men kan stimulere sund konkurrence på bredbåndsmarkedet.

ComputerViews: De blæser fiber til den store guldmedalje i den danske provins, hvor elkunderne kan træde direkte ind i det digitale nirvana med bredbåndsforbindelser, der lover en topfart på den blærede side af hundrede megabit.

De danske elselskaber har på fire år gravet knap 10.000 kilometer lysleder ned i mulden. Et ganske imponerende tal – til sammenligning har TDC omkring 25.000 kilometer fiber.

Men når man kigger på den økonomiske side af sagen kommer armene hurtigt ned igen.

13.000 husstande

For en investering på 1,7 milliarder kroner har selskaberne nemlig kun formået at tilslutte 13.000 husstande.

Det har altså i gennemsnit kostet godt 130.000 kroner at forbinde en enkelt husstand.

Vi lader lige det tal stå et øjeblik, mens vi kigger på argumenterne i elselskabernes økonomiske favør.

For det første, lyder deres vurdering, vil den marginale omkostning ved at erhverve en kunde falde i takt med at nettet udbygges.

For det andet kan elselskaberne så tilbyde deres kunder ægte ’triple play’ med bredbånd, telefoni og kabel-TV, og dermed hente en del af det investerede hjem på indholdstjenester.

Det går ikke op

Fair nok, men regnestykket går alligevel ikke op.

En hurtig udregning på bagsiden af en konvolut viser, at hvis et selskab kan tjene tusind kroner om måneden på at levere triple play.

Hvis det kan holde en indtjenings-margin på 35 procent før afskrivninger og amortisering – to ganske optimistiske forudsætninger – så vil det stadig tage mere end 30 år at forrente investeringen.

Det har altså meget lange udsigter før det store danske fibereventyr bliver en god forretning, hvilket burde give dybe panderynker hos selskabernes aktionærer, der skal betale gildet.

Men dem om det.

For der er som bekendt ikke noget, som er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Selv hvis fibersatsningen bliver det forventede økonomiske flop, skaber den i disse år en ny infrastruktur, der vil øge konkurrencen på bredbåndsmarkedet.

Det er selv sagt ikke populært hos TDC, eller for den sags skyld Telia eller Telenor, de tre nordiske telemonopolister, der til sammen sidder på over 80 procent af markedet.

For forbrugerne er det en anden sag. De kan – i modsætning til elselskaberne – grine hele vejen ned til banken.

ComputerViews er en helt ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S