TDC's nye topchef skal sælge ud i Europa

TDCs nye topchef Jens Alder står overfor en stor opgave med at slanke, spare og sælge fra. Det er nødvendigt for at fordoble selskabets værdi og gøre dets nye ejere glade. En mulig topprioritet er frasalget af selskabets aktiviteter udenfor Norden, vurderer analytikere.

På onsdag skifter det vigtigste job i den danske televerden ejermand, når schweizisk-danske Jens Alder overtager topjobbet hos TDC fra Henning Dyremose.

Alder står overfor en stor opgave med at prioritere, spare og sælge fra.

Kravene til ham, fra den gruppe af kapitalfonde, der overtog selskabet tidligere på året, er nemlig ganske håndfaste.

- Fondene kigger efter en ikke uvæsentlig værditilvækst. De forestiller sig nok 20 procent eller mere på årsbasis, siger finansanalytikeren Peter Wendt.

Ondt i strategien

Alder overtager et selskab, der dygtigt har udnyttet sin dominans i det danske marked, og han vil få kompetent opbakning fra super-lobbyisten Henning Dyremose, som ventes at fortsætte som bestyrelsesformand.

Men der bliver nok at rive i for den nye topchef, der tidligere var øverste direktør hos Swisscom.

TDC er nemlig mindre omkostningseffektivt end sine vigtigste konkurrenter i Norden, ligesom selskabet vil finde det noget nær umuligt at købe sig til vækst. Desuden har det ondt i strategien for sin brogede portefølje af europæiske investeringer.

Svære frasalg

En af mulighederne for at frigøre værdier er en storoprydning i TDCs investeringer i europæiske teleselskaber.

TDC har aktiver i en håndfuld europæiske markeder, og det er langt fra alle, der ligger i logisk forlængelse af selskabets nordiske strategifokus.

Frasalg ligner derfor en attraktiv mulighed på et tidspunkt, hvor priserne på teleselskaber igen er høje. Intet tyder dog på, at det bliver nemt.

I øjeblikket prøver TDC at sælge en 19,6 procent andel i det polske mobilselskab Polkomtel.

Men her er frasalget gået i hård-knude på grund af modstand fra Vodafone, der også ejer en andel i selskabet og gerne vil have fuld kontrol.

TDCs aktiepost her har en værdi på godt seks milliarder kroner.

Schweiz kan batte

Et salg af TDC Switzerland kunne batte endnu mere i regnskabet, selvom TDC aldrig får de 21 milliarder kroner man betalte for selskabet i 2000.

- Selv med de høje priser vi ser i dag, kan TDC næppe få mere end mellem 2,5 og 3,5 milliarder Schweizerfranc (12-17 milliarder kroner) for selskabet, vurderer Panagiotis Spiliopoulos, analytiker hos den schweiziske bank Vontobel overfor Computerworld.

Alligevel kan det være en god ide for TDC at skille sig af med selskabet, mener analytikeren.

- Set fra mit perspektiv giver det mening at finde en køber og så geninvestere pengene i TDCs nordiske kernemarkeder, siger han.

Han peger på, at det schweiziske marked er ikke særligt attraktivt.

- Det er ikke et vækstmarked, og der er kun en vej for priserne, og det er nedad, siger han.

Mobiltelefoniens Aldi

TDC Switzerland, der opererer under brandet Sunrise, omsatte i sidste kvartal for 2,3 milliarder kroner, men selskabet har ikke for alvor formået at hævde sig i konkurrencen med det statsejede Swisscom og Orange.

- Sunrise er schweizisk mobiltelefonis svar på Aldi, siger Panagiotis Spiliopoulos.

Læs mere om de udfordringer TDC og Jens Alder står overfor i fredagens trykte udgave af Computerworl.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere